Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

Intervju med Lisa Hedin

Lisa Hedin är sedan den 22 maj Socialdemokraternas nya kanslichef. Hedin är ett välkänt namn inom partiet och kommer senast från rollen som partiets kommunikationschef. Hon påbörjade sin politiska bana i SSU och har sedan dess hunnit med en rad olika jobb såväl i näringslivet som inom politiken. Nu väntar nästa stora utmaning – att tillsammans med valgeneralen Nils Vikmång leda partiet till valvinst 2018.

Nytt jobb – hur känns det?

– Det känns fantastiskt roligt och spännande. Det ska bli kul att leda kansliet i en valrörelse. Extra roligt är att arbeta med långsiktig talangförsörjning.

Vad gör egentligen en kanslichef?

– Leder kansliets arbete och är chef över avdelningscheferna för respektive avdelning. Sammanlagt på kansliet arbetar närmre 90 personer. Kansliets verksamhet är ett lagarbete och det är jag som ska leda det arbetet.

Vad kommer du att fokusera på den första tiden?

– Planera och rusta kansliet inför val. Sen har jag en förkärlek för ordning och reda-frågor, så att skapa hållbara strukturer ligger också långt upp på listan.

Kan du dela med dig av några ledord för det kommande valåret?

Energi: Vi ska injicera energi i organisationen. Framförallt i oss som jobbar här på partikansliet.

Struktur: Mycket som händer är förutsägbart, det ska vi planera för i förväg.

Flexibilitet: Ungefär lika mycket går inte att planera därför måste vi vara beredda att ändra oss och tänka om när det behövs.

Uppdaterades senast: