• / Nyheter
  • / [2018-03-12] Nationellt program för avhopparverksamhet

12 mars 2018

Nationellt program för avhopparverksamhet

Socialdemokraterna har inlett en lansering av det största trygghetsprogrammet i modern tid. En del i detta är att den organiserade brottsligheten ska knäckas. För att lyckas med det behövs bra alternativ för den som vill göra upp med sitt kriminella liv. Därför vill Socialdemokraterna skapa ett nationellt program för avhoppare.

Knäcka den organiserade brottsligheten

Kampen mot den grova brottsligheten kräver krafttag. Därför vill Socialdemokraterna att avhopparverksamheten organiseras på nationell nivå. Det skulle underlätta för kommuner att omplacera avhoppade kriminella och säkerställa att framgångsrika exempel sprids.

– Vill du lämna, då kommer samhällets resurser finnas där. Men väljer du att fortsätta så kommer resursern att sättas på att jaga dig och se till att du hamnar bakom lås och bom, säger Anders Ygeman.

Vinst för samhället och för den enskilde

Om fler får hjälp att lämna sin kriminella bana kan det ge vinster både på ett samhälleligt plan och på individnivå. Idag finns så kallad avhopparverksamhet i flera av våra storstäder, men stödet är ojämnt fördelat över landet.

Vi socialdemokrater är fast beslutna om att Sverige ska bli tryggare – med en bättre välfärd och hårdare tag mot brottsligheten. Sverige är starkare när vi håller ihop.

Uppdaterades senaste: 23 juli 2019