Vi ska stoppa vinstjakten i välfärden

Regeringen lägger nu fram ett förslag om vinstbegränsning i svensk välfärd. Här kan du läsa mer om förslaget och ta ställning mot vinstjakten. För oss socialdemokrater är det enkelt: skattepengarna ska gå till att göra välfärden bättre och Sverige tryggare – inte till vinstjakt.

Varför vill S begränsa vinsterna i välfärden?

Av flera skäl, bland annat följande:

1. Våra gemensamma skattepengar ska gå till att göra skolan och omsorgen bättre. Välfärden är till för våra barn, elever och brukare – inte för att berika ägarna.
  2. En majoritet av Sveriges befolkning vill stoppa vinstjakten i välfärden.
  3. Vinstjakten kan försämra välfärdens kvalitet. Felaktiga drivkrafter kan leda till konkurser när lönsamheten försämras eller allt för mycket pengar lämnat verksamheten, glädjebetyg för att locka till sig elever, lägre lärartäthet och lägre löner. Det leder också till lägre bemanning i äldreomsorgen, och till otryggare anställningar för personalen.
  4. Vinstjakten lockar extremt oseriösa och ibland kriminella aktörer till välfärden, för att tjäna helt andra syften än att skapa god verksamhet för brukare. Därför ska vinstjakt inte vara drivkraften i välfärden och oseriösa och kriminella aktörer avvisas.