Ny rapport: De får betala priset för SD:s högersväng

Idag presenterar Ardalan Shekarabi Socialdemokraternas rapport om vinster i välfärden. Vilka är de som får betala priset för Sverigedemokraternas högersväng?

Den 7 juni kan vinstjakten stoppas

Vinster i välfärden har debatterats och diskuterats under en lång tid. En överväldigande folkopinion, även bland de borgerliga partiernas väljare, är positiva till att begränsa vinstjakten i välfärden. Ändå har det aldrig tidigare lagts fram ett förslag i riksdagen om att stoppa vinstjakten. Inte förrän nu. Den 7 juni ska riksdagens 349 ledamöter trycka på voteringsknapparna och avgöra om vinstjakten i skola och omsorg ska stoppas eller inte.

Sverigedemokraterna lovade före valet att begränsa vinsterna i välfärden. Sedan dess har de svängt. Den 7 juni kommer Sverigedemokraterna, tillsammans med de andra högerpartierna, rösta nej till förslaget om att stoppa vinstjakten. Vad det får för konsekvenser för dem som arbetar i välfärden?

Vilka drabbas av SD:s högersväng?

I en ny sammanställning framgår det att vinstjakten i välfärden leder till betydande försämringar i form av löner, arbetsvillkor och personaltäthet i skolan och omsorgen.

– Sverigedemokraterna vänder undersköterskorna och lärarna ryggen genom att rösta ner förslaget om vinstbegränsning i skolan och omsorgen. Det kommer att få direkt negativa konsekvenser för välfärdspersonalens löner och villkor. Därför är det viktigt att Sverigedemokraterna - precis som alla andra partier - ställs till svars för sitt agerande, säger Ardalan Shekarabi.

Ladda ner rapporten här

De får betala priset för SDs högersväng Pdf, 624.2 kB.