• / Nyheter
  • / [2018-05-30] Handlingsplan för trygga jobb

30 maj 2018

Handlingsplan för trygga jobb

Tryggheten på jobbet ger människor trygghet i vardagen och är grunden för det starka samhället. Därför lanserar vi en kraftfull handlingsplan för mer ordning och reda på arbetsmarknaden. Vi lägger nu fram en rad förslag, sorterade under 10 punkter, som vi kommer förverkliga efter att vi vinner valet den 9 september. Du hittar hela listan längre ner!

Ett starkare samhälle, ett tryggare Sverige

Sveriges ekonomi är urstark och ska komma alla till del. Vi vill bygga ett starkare samhälle genom bättre välfärd, snabbare integration och en kompromisslöshet mot brottsligheten. En förutsättning för detta är att vi skapar ordning och reda och schyssta villkor i arbetslivet.

Därför går vi till val på en handlingsplan med förslag som ökar tryggheten på svensk arbetsmarknad. Bland förslagen finns avskaffad allmän visstid och stopp för hyvling av arbetstid.

Här kan du läsa hela handlingsplanen (PDF)PDF.

Högern driver på för mer otrygghet

Alliansen och SD anser att vägen framåt är försvagade löntagare och fler osäkra anställningar.

Därför föreslår de förändrade turordningsregler i syfte att det ska vara lättare för arbetsgivare att säga upp människor.

De vill också sänka ingångslönerna i kollektivavtalen genom lagstiftning och vill därmed avveckla den svenska modellen så som vi känner den.

Se pressträffen!länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Uppdaterades senaste: 24 juli 2019