Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

Nu införs CSN-lån för körkortsutbildning

Nu inför den socialdemokratiskt ledda regeringen möjligheten att ta CSN-lån för körkortsutbildning i syfte att förbättra jobbmatchningen på arbetsmarknaden.

Fler ska kunna ta del av de lediga jobben

Många lediga jobb kräver körkort och ofta är körkort också ett krav för arbeten som inte kräver längre arbetslivserfarenhet eller omfattande utbildning. Att ha körkort kan därför öka chansen till arbete.

För att fler ska kunna kunna ta del av de lediga jobben inför vi möjligheten till statligt lån för körkortsutbildning för vissa grupper från och med den 1 september. Lånet kommer att ges genom Centrala studiestödsnämnden (CSN).

– Sveriges ekonomi är stark, jobben blir allt fler och arbetslösheten sjunker. Men denna positiva utveckling hotas av att det råder stor och växande brist på arbetskraft inom många yrken. Den nya möjligheten till körkortslån kommer bidra till att fler arbetssökande får den kompetens som arbetsgivarna efterfrågar, säger Ylva Johansson, arbetsmarknads- och etableringsminister.

Läs mer om det nya regelverket på regeringen.se

Uppdaterades senast: