Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

Mikael Damberg först ut i Socialdemokraternas nya livesatsning

På torsdagen medverkade närings- och innovationsminister Mikael Damberg i Socialdemokraternas nya digitala satsning Nyhetsveckan – ett veckomagasin där olika ledande S-politiker kommenterar aktuella händelser och svarar på tittarfrågor. Programmet kommer under hösten att sändas på torsdagar på Socialdemokraternas Facebook-sida.

Kommenterade regeringsfrågan

Mikael Damberg inledde med att orda lite kring de senaste veckornas turer i regeringsbildandet. Det som har hänt hittills är att Alliansen tillsammans med Sverigedemokraterna röstat bort Stefan Löfven från statsministerposten. Därefter har moderaternas Ulf Kristersson fått talmannens uppdrag att försöka bilda en ny regering – något som tycks mycket komplicerat givet allianspartiernas olika inställning till Sverigedemokraterna.

Mikael Damberg, som är en erfaren parlamentariker och förhandlare, påtalade bristen på logik i de borgerligas framfart efter valet. Enkelt uttryckt: den som avsätter en statsminister bör rimligtvis ha en plan b.

– Nu är vi i en process där de borgerliga partierna mest pratar med varandra om hur de ska se på ett läge som var ganska känt innan valet, fastslog Damberg.

Hoppas på mittensamarbete

Sett ur högerns synvinkel föll valet inte särskilt väl ut. Socialdemokraterna är Sveriges med god marginal största parti – och S, Mp och V är alltjämt det största blocket i Sverige riksdag.

Trots detta har Alliansen sett framför sig ett slags önskescenario där Socialdemokraterna skulle agera stödparti åt en borgerlig regering – något som Stefan Löfven redan innan valet tydligt avfärdat.

De alternativ som återstår för Alliansen är få: bryt blockpolitiken eller luta er mot Sverigedemokraterna, och på den punkten har näringsministern en tydlig rekommendation.

– Jag är väldigt stolt att få företräda Socialdemokraterna som har dragit en anständighetsgräns i svensk politik och sagt att ’vi tänker inte gå över den gränsen’, och vi hoppas verkligen att fler partier står upp för att i det här läget samarbeta i mitten i mitten av svensk politik, sa Mikael Damberg.

Se hela programmet och följ oss på Facebook!

Se hela programmet på Socialdemokraternas Facebook-sida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Uppdaterades senast: