Stefan Löfven kommenterar Brexit

I dagarna kunde EU:s ledare enas kring ett Brexit-avtal. Nu återstår för det brittiska parlamentet att godkänna avtalet. Storbritannien röstade för att lämna EU i juni 2016. Därefter har följt en lång period av förhandlingar kring villkoren för utträdet. Läs Stefan Löfvens kommentar.

"Å ena sidan är avtalet som vi ställde oss bakom i Bryssel idag ett steg på vägen mot en skilsmässa som jag djupt beklagar. Men å andra sidan är det ett viktigt steg för att Storbritanniens utträde ur EU sker under ordnade former så att vi kan minimera riskerna för att medborgare och företag kommer i kläm.

Vi är inte framme än men vi tänker jobba för att EU och Storbritannien, även efter utträdet, ska ha en djup handelsrelation och ett nära samarbete, inte minst i frågor som rör brottsbekämpning, säkerhetspolitik och kampen mot terrorism."

Följ Stefan Löfven på Facebook Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..