Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

Heléne Fritzon blir S toppkandidat i Europaparlamentsvalet

Nu står det klart att Heléne Fritzon blir förstanamn på Socialdemokraternas lista i valet till Europaparlamentet i vår. Fritzon är sedan 2017 Sveriges migrationsminister och biträdande justitieminister.

”Glad och stolt över förtroendet”

Heléne Fritzon är en politiker med lång erfarenhet. Bland tidigare uppdrag märks bland annat 25 år som kommunalråd och 12 år som ledamot i Socialdemokraternas verkställande utskott. Sedan juli 2017 innehar Fritzon posten som migrationsminister och biträdande justitieminister i Stefan Löfvens regering.

Vad beträffar sakpolitik ser Heléne Fritzon själv kampen mot högerextremismens framfart i Europa som en av de viktigaste frågorna.

– Arbetet i Europaparlamentet spelar en avgörande roll för Sverige när det handlar om viktiga politiska frågor som krafttag mot högerextremister och fokus på fler schyssta jobb. Jag är därför glad och stolt över förtroendet att Socialdemokraternas partistyrelse har placerat mig som första namn på EU-listan, säger Heléne Fritzon.

Lena Rådström Baastad: "Erfaren och kompetent"

Socialdemokraternas partisekreterare Lena Rådström Baastad är nöjd med valet av förstanamn till EP-valet, och slår fast att Heléne Fritzon är som klippt och skuren för att driva socialdemokratisk politik i Bryssel.

Socialdemokraterna kommer spela en viktig roll för att bekämpa den europeiska högerextremismen, men också de orättvisor och klyftor som göder högerextremismen. Därför är jag stolt över att en så erfaren och kompetent person som Heléne Fritzon blir vårt förstanamn i Europaparlamentsvalet, säger Socialdemokraternas partisekreterare Lena Rådström Baastad.

Fakta om Heléne Fritzon

• Född 1960