Vi vill att EU tar hårdare tag mot skatteflykt

Socialdemokraterna kräver hårdare tag mot miljardärer och multinationella företag som inte gör rätt för sig. Vi presenterar därför fyra förslag för att vässa EU:s arbete mot skatteflykt.

Under senare år har stora avslöjanden som Panamadokumenten och Paradisläckan vittnat om hur förmögna individer och globala storföretag ägnat enorma resurser åt att gömma undan skattepengar. Genom att föra kapital fram och tillbaka över landsgränser, via skatteparadis, har de undvikit skatt. EU har sedan två år tillbaka en svart lista över skatteparadis, alltså länder som inte lever upp till vissa standarder när det gäller skatteflykt.

Idag, på första maj, presenterar vi förslag på hur arbetet med att bekämpa skattefifflet ska vässas.

- Jag vill ha ett Europa där vanligt folk inte tvingas se hur vissa lyckas fiffla bort sin del av ansvaret och vältra över hela kostnaden för välfärden på sommarjobbaren, pensionären eller småföretagaren, säger Stefan Löfven.

Socialdemokraterna föreslår ett antal åtgärder för att skärpa kriterierna för EU:s svarta lista:

• För att plockas bort från listan räcker det idag med att ett land säger att de ska bättra sig. Dessa krav ska skruvas upp så att länderna bedöms mot sin faktiska lagstiftning.
  • Länder utanför EU ska kunna hamna på EU:s svarta lista om de inte registrerar vem som står bakom obskyra bolagsupplägg och bolagsfasader.

• Länder som inte deltar i automatiskt informationsutbyte med andra länders skattemyndigheter om hur mycket skatt multinationella bolag betalar i landet ska hamna på svarta listan. På så sätt ökar upptäcktsrisken för multinationella företag som undviker att betala skatt.

Vi kommer också driva på ännu hårdare mot illojal skattekonkurrens mellan EU-länder. Detta för att förhindra att medlemsstaterna konkurrerar med varandra genom låga och urholkade företagsskatter på bekostnad av välfärden.

- Vi har skärpt kontrollerna, vi har gett Skatteverket vassare verktyg, vi har gjort det svårare att gömma kapital utomlands. Men vi ska fortsätta göra mer, inte minst i samarbete med andra länder. Skatteflykten utnyttjar gränser när vi inte jobbar ihop och därför är EU viktigt, säger Magdalena Andersson.