• / Nyheter
  • / [2019-05-16] Socialdemokraterna föreslår en ny tillväxt- och sysselsättningsstrategi

16 maj 2019

Socialdemokraterna föreslår en ny tillväxt- och sysselsättningsstrategi

Socialdemokraterna föreslår att EU ska ha en ny tillväxt- och sysselsättningsstrategi när den nuvarande strategin, EU2020, löper ut nästa år. Strategin ska bland annat tydligt fokusera på att minska skillnaden mellan mäns och kvinnors sysselsättningsgrad.

- Kvinnors och löntagares rättigheter får stå tillbaka när högerextrema krafter kommer till makten. Det bästa vaccinet mot högerextremism är att ta bort dess grogrund – osäkerhet, otrygghet och ökande klyftor. Vi måste tillsammans sätta människors livs- och arbetsvillkor i fokus, säger EU-minister Hans Dahlgren.

Ett av målen i den nya strategin bör vara att sysselsättningsgapet mellan kvinnor och män ska minska. Målen som sätts upp i strategin ska vara mätbara och syfta till att lyfta både sysselsättning och människors livs- och arbetsvillkor i alla medlemsstater.

Förslaget:

• En ny tillväxt- och sysselsättningsstrategi i EU när den nuvarande strategin, EU2020, löper ut nästa år.
  • För att uppnå strategin sätts ett antal mål upp; Socialdemokraterna vill att ett av dessa mål ska vara att minska skillnaden mellan mäns och kvinnors sysselsättningsgrad.
  • De 20 principerna i pelaren för sociala rättigheter bör följas upp systematiskt inom ramen för den nya strategin. Det innebär att alla medlemsländer måste redovisa hur de lever upp till pelarens målsättningar.

Uppdaterades senaste: 19 juni 2019