Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

S kräver en Lex Volkswagen

Socialdemokraterna presenterar idag ett nytt förslag som innebär att bolag som strider mot EU:s miljökrav, såsom utsläppsnivåer för fordon ska kunna straffas.

Volkswagens fusk har lett till sämre luft och därmed hälsa i EU. Bara i Sverige beräknas 8 000 personer dö i förtid av dålig luft. Det här är ett större och större problem och är nu det som skördar flest liv i världen och har gått förbi flera av de epidemier som varit värst. Den grymma orättvisan är att det är barn, sjuka och äldre som drabbas hårdast, säger europaparlamentariker Jytte Guteland.

Under den gångna mandatperioden har vi fått på plats viktig EU-lagstiftning som skärper miljökraven för att minska utsläppen och förbättra luftkvalitén. Vi har tyvärr under samma period också sett en utsläppsskandal som har uppdagats där fordonsföretag har fuskat med mätningen och kraven på utsläpp. I kölvattnet av detta antog Europaparlamentet en position som kräver att Kommissionen måste se över lagstiftning och garantera att reglerna efterföljs med bättre kontroller.

- Bolagen har sluppit ta ansvar fram tills nu. Det ska vara omöjligt att fuska till sig kunder genom att framstå som mer miljövänliga, säger civilminister Ardalan Shekarabi.

Socialdemokraterna vill:

• Att företag som fuskar med EU:s miljökrav som t.ex. utsläppsnivåer för fordon ska straffas genom att driva på för att Kommissionen ska göra överträdelseförfaranden och ge böter mot fuskande företag
  • Se till att EU:s luftkvalitetslagstiftning efterlevs bättre
  • Stärka konsumenters rätt att få ersättning från fuskande företag

Uppdaterades senast: