Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

Nya S-statsråd i regeringen

Statsminister Stefan Löfven har idag presenterat två nya statsråd. Lena Micko blir ny civilminister och Ardalan Shekarabi ny socialförsäkringsminister.

Idag presenterades två nya socialdemokratiska statsråd i regeringen med fokus på ett starkare samhälle med en trygg välfärd i hela landet, och våra socialförsäkringssystem.

Ardalan Shekarabi tillträder på en ny roll som socialförsäkringsminister. Han får ansvar för trygghet för familjer, att den som inte kan arbeta på grund av sjukdom får rehabilitering och ekonomisk trygghet – och inte minst pensioner. Pensionssystemet ska leverera för den som går i pension och pensionerna ska höjas.

Lena Micko blir ny civilminister. Tidigare har hon varit ordförande för och närmast varit 2:e vice ordförande för SKL, Sveriges kommuner och landsting. Lena Micko har även tidigare bakgrund som kommunalråd och stor förståelse för de utmaningar som finns på kommunal och regional nivå. Tillsammans med flera andra statsråd kommer Lena Micko ha ett viktigt uppdrag att garantera god och säker välfärd i hela landet.

– Jag är mycket glad över att kunna välkomna två så erfarna och kompetenta statsråd. De får nu ansvar för frågor som är avgörande i arbetet med att samhället ska vara starkt och människor trygga, säger Stefan Löfven.

Uppdaterades senast: