24 oktober 2019

Mer nära och tillgänglig vård via telefon och dator!

Många upplever idag att det ibland är svårt att komma i kontakt med primärvården, att hamna rätt i vården och få stöd av vården. Vi vill att vården ska vara mer lättillgänglig och nära. Därför utvecklar vi 1177 för att du ska kunna få mer hjälp direkt.

- Väntetiderna i svensk hälso- och sjukvård måste kortas och vård ska ges efter behov. Det ska bli enklare för dig att få det stöd du behöver. Därför utvecklar vi 1177 så att du kan få hjälp direkt via mobilen eller datorn, säger socialminister Lena Hallengren.

1177 Vårdguiden är mångas första kontakt med vården, nu ska den utvecklas för att kunna ge mer och snabbare stöd direkt. Via telefonsamtal eller chatt ska du kunna få stöd via bild eller video. Bedömningar och råd ska kunna ges direkt och om ett fysiskt möte behövs bokas det direkt.

Denna satsning för att du var du än är enkelt ska kunna få snabbt stöd och råd, och slippa stressen över att inte veta vart du ska vända dig.

Förslaget innebär också att information om din samlade vård ska kunna vara överskådlig för dig och information överförs också mellan vårdinstanser. Du ska inte behöva återberätta allt när du träffar ny personal eller inte veta vad nästa steg är.

En bra och nära sjukvård är grundläggande för ett starkt och tryggt samhälle. Nu tar vi nästa steg för en starkare välfärd.

Uppdaterades senaste: 24 oktober 2019