Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

Socialdemokraterna höjer pensionerna!

Den som slitit ett helt yrkesliv förtjänar en bra pension. Därför gick vi till val på att höja pensionerna – nu gör vi det. Pensionsgruppen har enats om att höja pensionerna för de med lägst inkomstpension till 2021. Det handlar i grund och botten om rättvisa.

2021 höjs pensionerna för de med lägst inkomstpensioner. Pensionsgruppen har enats om att införa ett pensionstillägg för dem med lägst inkomstpensioner. Det innebär att Socialdemokraternas vallöfte blir verklighet.

Att höja pensionerna handlar i grund och botten om rättvisa. Pensionshöjningen riktar sig till dem som byggt vårt land.

• Pensionerna höjs från 2021. Nu är det klart att ett av Socialdemokraternas viktigaste vallöften och en av de centrala punkterna för oss i samarbetet med Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet blir verklighet, säger Socialdemokraternas partiordförande Stefan Löfven.

Höjningen berör personer som har mellan 9 000 och 17 000 kronor i månaden i allmän pension. Som mest blir det en höjning med 600 kronor i månaden för vissa grupper.

• Pensionerna höjs under nästa år för vanliga löntagare som slitit ett helt yrkesliv med låg lön. Redan i år har vi höjt garantipensionen och taket i bostadstillägget vilket förbättrar ekonomin för 675 000 pensionärer. Nu tar vi nästa steg för att se till att de kvinnor och män som byggt vårt land ska kunna se fram emot en bra pension, säger Stefan Löfven.

Uppdaterades senast: