Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

Stärkt a-kassa med höjda ersättningar

Den socialdemokratiskt ledda regeringen har idag presenterat åtgärder för att förstärka tryggheten för den som förlorar jobbet till följd av coronakrisen. Syftet med förslagen är att fler ska omfattas av a-kassan och att ersättningarna ska höjas.

Den socialdemokratiskt ledda regeringen har redan infört en rad åtgärder för att stötta utsatta företag och rädda jobben. Bland annat genom möjlighet till korttidspermittering där staten tar tre fjärdedelar av kostnaden när personal går ner i tid, en företagsakut samt att staten har tagit över sjuklöneansvaret. Den som ändå förlorar jobbet på grund av coronaviruset ska inte lämnas i sticket. Fler ska få a-kassa och ersättningarna ska höjas. Löntagarna ska inte lämnas i sticket.

- Det är viktigt att vi kan öka tryggheten för de som har blivit arbetslösa eller riskerar att bli det, både genom att fler omfattas av a-kassan men också att vi höjer ersättningsnivåerna, säger finansminister Magdalena Andersson.

Lättare att få a-kassa

Den som förlorar jobbet på grund av coronaviruset ska inte lämnas i sticket. Därför gör vi a-kassan tryggare, bättre och lättare att gå med i. Det innebär bland annat följande:

• Snabbspår till a-kassan: Kvalificering på bara tre månander istället för tolv månader. Varje medlemskapsmånad från och med mars räknas som fyra månader.
  • Sänkt tröskel: Kraven på hur mycket du behöver ha arbetat sänks. Ändringen gör det möjligt för fler personer som varit timanställda eller arbetat deltid att få ersättning.
  • Höjt tak: Från 910 till 1 200 kronor per dag under de 100 första dagarna. Det innebär en höjning från maximalt 20 020 kr i månaden till maximalt 26,400 kronor i månaden
  • Höjt grundbelopp: från 365 till 510 kronor per dag. Det innebär en höjning från 8 030 kr i månaden till 11 220 kr i månaden för alla som uppfyller arbetsvillkoret.
  • Karensdagarna slopas: Avskaffande av de sex karensdagarna i arbetslöshetsförsäkringen. Innebär högre ersättning under den första månaden.

Läs mer på regeringen.se Länk till annan webbplats.

Uppdaterades senast: