Axel Björneke utsedd till valledare för Socialdemokraterna

Den 1 juni tillträder Axel Björneke som valledare för Socialdemokraterna och Emma Cederstrand blir tillförordnad presschef.

Axel Björneke och Emma Cederstrand

Axel Björneke blir Socialdemokraternas valledare. Han har tidigare arbetat som opinionsanalytiker på partistyrelsens kansli och har sin bakgrund i undersökningsbranschen med flera år på Kantar Sifo som Account Manager. Han kom till partikansliet från Pensionsmyndigheten där han arbetade som marknadsanalytiker.

– Det vägval Sverige gör i valet nästa år kommer att vara avgörande för landets utveckling under lång tid, när det gäller så väl välfärden som jobben och tryggheten. Jag är övertygad om att det finns ett starkt stöd för socialdemokratisk politik bland väljarna och ser fram emot att vara med och leda partiets arbete för att få förnyat förtroende av väljarna 2022, säger Axel Björneke.

– Axel Björneke har stort förtroende i vårt parti och har som presschef stärkt partiets röst i debatten vid sidan av det samarbete vi ingår i med januaripartierna. Det ska aldrig råda någon tvivel om att vi alltid sätter välfärden och vanligt folks trygghet först och den tydligheten kommer vara viktig i kommande valrörelse, säger Lena Rådström Baastad, partisekreterare för Socialdemokraterna.

Emma Cederstrand blir tillförordnad presschef
Som tillförordnad presschef utses Emma Cederstrand från 1 juni fram till valet i september 2022.

Emma Cederstrand har det senaste året arbetat som pressekreterare för Socialdemokraterna. Hon var tidigare påverkansrådgivare på barnrättsorganisationen Plan International Sverige och har lång erfarenhet från press- och påverkansarbete inom civilsamhället, framför allt från kvinno- och tjejjourrörelsen.