Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

Ilan de Basso blir ny Europaparlamentariker för Socialdemokraterna

På onsdagen stod det klart att Ilan de Basso från Jönköping ersätter Johan Danielsson som Europaparlamentariker för Socialdemokraterna. Ilan förväntas officiellt bli ledamot i Europaparlamentet innan årsskiftet.

Under förmiddagen på onsdagen presenterades Ilan de Basso som ny Europaparlamentariker för Socialdemokraterna. Han kliver in efter att tidigare parlamentariker Johan Danielsson utnämnts till bostadsminister i Magdalena Anderssons regering.

– Jag känner mig otroligt glad och förväntansfull på uppdraget som Europaparlamentariker. Jag är övertygad om att EU, där nyliberalism, högerextremism och konservatism vuxit sig stark, behöver en stark socialdemokrati som fokuserar på hur vi tillsammans kan bygga ett jämlikt Europa som socialt och ekonomiskt håller ihop, säger Ilan de Basso.

En rättvis klimatomställning en av prioriteringarna

Ilan är nummer sex på Socialdemokraternas lista till Europaparlamentet och där med första ersättare. Under valrörelsen 2019 kampanjade han under parollen för demokrati och jämlikhet, mot klyftor och extremism, ett budskap han kommer att ta med sig in i sin nya roll.

– Jag kommer att jobba med frågor som är viktiga för oss socialdemokrater och för vanligt folk. Det handlar om fler, trygga jobb, en rättvis klimatomställning och att värna vår demokrati. Det är frågor vi alla socialdemokrater arbetar för, avslutar Ilan de Basso.

Ilan kommer att officiellt väljas in i slutet av december.

Bakgrund

Ilan De Basso (S) är uppvuxen i Stockholm och Örebro. Han flyttade till Jönköping i slutet av 90-talet och har bland annat arbetat som utredare, samt på Rädda Barnen och Arbetsförmedlingen. Sedan 2010 är han kommunalråd i Jönköpings kommun där han bland annat ansvarar för utbildnings-, arbetsmarknads- och omsorgsfrågor. Han är ordförande i Koncernstyrelsen Rådhus AB och är ledamot i SKR:s Kultur och Fritidsberedning. Sedan 2013 är han ledamot i Socialdemokraternas partistyrelse.

Uppdaterades senast: