Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

Magdalena Andersson: ”Ett angrepp mot polisen är ett angrepp på hela Sverige”

Statsminister Magdalena Andersson besökte på onsdagen Navestad i Norrköping och samtalade med polisen och invånare som varit med under helgens våldsamma upplopp. Statsministern var tydlig med att upploppen inte handlade om några vanliga protester.

– Det vi såg i helgen var inga motprotester, det var grov kriminalitet, sa hon.

– Högerextremister som Paludans och andra, de vill splittra vårt samhälle. Det finns också kriminella gäng och islamister som vill splittra Sverige. Men den absoluta majoriteten som bor i Sverige, i det här området och i andra delar av Sverige, de vill att vi tillsammans ska bygga ett starkare land, sa statsministern i samband med besöket.

Polisen uppskattar att runt 200 personer deltog i påskhelgens upplopp i Navestad, då sten och brandbomber kastades mot patruller och fordon. Åtta personer anhölls och på onsdagen häktades två av dem misstänkta för våldsamt upplopp och grovt sabotage mot blåljusverksamhet.

Magdalena Andersson betonade att hon ser ytterst allvarligt på det inträffade.

– Polisernas vittnesmål är fruktansvärda. Poliser skadades och utsattes för livsfarligt våld, bilar stals och brändes. Det var scener som inte lämnar någon oberörd. Och det är viktigt att säga: ett angrepp mot polisen är ett angrepp på hela Sverige.

En av Socialdemokraternas viktigaste prioriteringar är att knäcka gängen och bryta nyrekryteringen till gängen. Sedan 2014 har den socialdemokratiska regeringen skärpt ett sjuttiotal straff, kriminaliserat ett trettiotal handlingar och Sverige befinner i den största utbyggnaden av polisen under 2000-talet.

– De kriminella gängen vill att samhället ska backa. Det kommer vi inte att göra. Vi ska fortsätta bygga ut polisen, vi ska fortsätta skärpa straffen, vi ska fortsätta fängsla de som hotar vårt samhälle och sprider skräck i bostadsområden, sa Magdalena Andersson.

Bakgrund – helgens upplopp

Påskhelgen i Sverige präglades av våldsamma upplopp på sex platser med totalt ett 40-tal gripna och 26 skadade poliser. Händelserna i Linköping, Norrköping, Örebro, Stockholm, Malmö och Landskrona utlöstes av den danska högerextremisten Rasmus Paludans planer på att bränna koranen vid tillståndsgivna allmänna sammankomster.

Uppdaterades senast: