Magdalena Andersson: Liberalerna ägnar sig åt falsk marknadsföring

Liberalernas partiledare Johan Pehrson brukar kalla sitt parti för en ”liberal garant” i en högerregering. Falsk marknadsföring, menar statsminister Magdalena Andersson och tycker att Johan Pehrson ska vara ärlig mot väljarna och säga som det är: att de vill att SD ska ha ett avgörande inflytande i Sverige.

placeholder

Johan Pehrson själv har kallat Liberalerna ett mittenankare, för att en högerregering inte ska åka i diket. Något som nu ifrågasätts av statsminister Magdalena Andersson.

– De sysslar med någon slags falsk marknadsföring. De försöker låtsas att de är emot Sverigedemokraterna, men faktum är att de går till val på att samarbeta med SD. De vill att SD ska ha avgörande inflytande och makt i Sverige, säger Magdalena Andersson i en intervju i Aftonbladet.

”Enkel matematik, fem sverigedemokrater är fler än en liberal”

I den senaste mätningen från Aftonbladet/Demoskop har de partier som stöttar Ulf Kristersson majoritet. Liberalerna ligger på 5,7 procent och Sverigedemokraterna 17,7 procent.

– Om det blir en högerkonservativ regering är det bara att titta på balansen mellan partierna. På en liberal minister får man fem sverigedemokratiska ministrar. Det är ju enkel matematik, fem sverigedemokrater är fler än en liberal, menar Magdalena Andersson.