Regeringen och SD agerar inte – S kräver en särskild debatt om hushållens ekonomi

Sverige står på branten av en lågkonjunktur. Kostnadsökningarna äter sig in i plånböckerna hos barnfamiljer, pensionärer och unga. Vanligt folk drabbas hårt av det drastiskt försämrade ekonomiska läget – nu begär Socialdemokraterna en särskild debatt om hushållens ekonomi i riksdagen.

placeholder

3 av 10 ensamstående med en inkomst under 35 000 kronor har svårt att köpa näringsrik mat visar en SIFO-undersökning som presenterades av Hyresgästföreningen, Rädda barnen, Röda korset och Majblomman under onsdagen. Samtidigt kommer SCB med ny statistik om att matpriserna och inflationen fortsätter öka. Regeringen måste axla ansvaret och leverera en plan för att möta det allvarliga ekonomiska läget.

Regeringen vägrar ta ansvar

Regeringen har konsekvent vägrat kliva fram för att leda Sverige i det tuffa ekonomiska läge vi befinner oss i. De har tackat nej till blocköverskridande samtal om hushållens ekonomi, de vägrar göra några som helst insatser för att stötta de hushåll som har det tuffast, i vissa avseenden verkar det som att regeringen inte ens verkar förstå hur allvarlig situationen är.

Socialdemokraterna har lagt förslag om höjt barnbidrag, en elräkningsakut och krissamtal – och de kan inte ens svara på om de har en plan för hur vi ska möta krisen. Därför begär Socialdemokraterna en särskild debatt i riksdagen om hushållens ekonomi.

– Det duger inte att sätta sig i passagerarsätet när svenska familjer pressas hårdare än på mycket länge. Då förstår man inte vidden av det elände som just nu drabbar människor. Vi kräver att regeringen visar korten och tar den här situationen på allvar, säger Mikael Damberg, ekonomisk-politisk talesperson för Socialdemokraterna.

Den nya barnfattigdomen måste tas på allvar

Under onsdagen anordnas en temadag kring barnfattigdom på Kulturhuset i Stockholm. Arrangörer är Hyresgästföreningen, Rädda barnen, Röda korset och Majblomman som i samband med dagen även tagit fram en Sifo-undersökning om barnfamiljers ekonomi. Den visar svart på vitt att situationen kraftigt försämrats för barnfamiljerna trots medelinkomst. Magdalena Andersson kommer att delta på panelsamtal om barnfamiljernas situation under dagen.

Läs mer om våra tre krav på regeringen >>