Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

Johansson och Hultqvist: Ulf Kristersson måste ta ansvar för svenska folkets säkerhet och ta kontroll över regeringsunderlaget

Sverige är i ett läge där terrorhotnivå är förhöjd, svenskar har skjutits ner på öppen gata i Bryssel för att de just var svenskar och islamofobin och antisemitismen har fått ny kraft. Samtidigt gör Sveriges statsminister minsta möjliga. Det är ett kraftigt underbetyg. Socialdemokraterna ställer nu krav på att Ulf Kristersson måste visa ledarskap och stå upp emot alla former av rasism inklusive islamofobi. Statsministern måste ta ansvar för svenska folkets säkerhet, ta kontroll över sitt regeringsunderlag och ta bort dem som aktivt gör Sverige farligare och underminerar Nato-processen. Det meddelade Socialdemokraternas Peter Hultqvist och Morgan Johansson på en pressträff i Sveriges riksdag den 29 november 2023.

placeholder

I ett läge där terrorhotnivån ökat från tre till fyra på den femgradiga skalan, där svenskar skjutits ner på öppen gata i Bryssel för att de just var svenskar och islamofobin och antisemitismen fått ny kraft i Sverige pådrivet av SD, väljer Sveriges statsminister att göra minsta möjliga. Det är ett kraftigt underbetyg för en statsminister vars uppdrag är att leda landet. Ulf Kristersson kliver inte fram och samlar Sverige och svenska folket i ett läge då spänningarna och våldet ökar. Han klarar inte att stå upp mot Sverigedemokraternas och Jimmie Åkessons hatiska utspel som skapar ytterligare splittring i samhället, ökar hotbilden mot Sverige och gör vardagen farligare och oroligare för vanligt folk.

Sverigedemokraterna ger sig nu också på religionsfriheten och Sveriges muslimer. Jimmie Åkessons utspel, tillsammans med att Ulf Kristersson inte klarar av att kraftfullt agera eller ens markera mot SD och Åkesson, ökar direkt hoten mot Sverige, svenskar i Sverige och utomlands och mot svenska muslimer. Det spär på den oro många svenskar känner just nu.

– För varje gång Jimmie Åkesson öppnar munnen så förvärras hotbilden mot Sverige, svenska folket och svenska intressen. Det måste statsministern hantera, säger Morgan Johansson.

Kristersson kan inte låta SD riskera svenskt Nato-medlemskap

Ledande sverigedemokraters tidigare utspel om att bränna fler koraner, profeten Mohammed, att riva moskéer med mera, är dessutom inte till hjälp i Sveriges Nato-ansökan. Det om något borde få statsministern att agera. Johansson och Hultqvist påpekade att Ulf Kristersson inte stillasittande och tyst kan låta SD riskera Sveriges Nato-medlemskap.

Johansson och Hultqvist ifrågasatte också vad regeringen ska göra för att stå upp för Sverige och svenskars säkerhet, grundlagar och för minoriteter i landet. Bristen på agerande signalerar att statsministern inte bryr sig nämnvärt om de tusentals svenska muslimer som lever i Sverige som utsätts för islamfobi – något som Åkessons uttalanden göder. Det krävs mer än tomma ord när SD-toppar som Åkesson, Jomshof, Söder och Stegerud gör övertramp efter övertramp.

– Magdalena Andersson har krävt att man ska kasta ut SD från Regeringskansliet. Jag tycker att det är ett berättigat krav. Någonstans måste statsministern dra en gräns för vad som är nog, säger Peter Hultqvist.

På pressträffen lyftes också frågan om att Kristersson måste agera för att garantera svenskarnas trygghet och säkerhet i Sverige och utomlands. Det handlar om vilka åtgärder Kristersson vidtar för att minska spänningarna och se till att svenskar inte utsätts för hot, hat, våld eller dödas på grund av att de är svenskar. Kristersson måste markera och stå upp för Sveriges grundlagar när största partiet i regeringsunderlaget direkt hotar religionsfriheten.

Socialdemokraterna kräver att:

• Ulf Kristersson visar ledarskap för Sverige och för alla svenska medborgare oavsett bakgrund och står upp för Sveriges grundlagar, stå upp emot alla former av rasism inklusive islamofobi.
  • Ulf Kristersson tar ansvar för svenska folkets säkerhet i Sverige och utomlands
  • Ulf Kristersson tar kontroll över sitt regeringsunderlag och tar bort dem som aktivt gör Sverige farligare och underminerar Natoprocessen.

Uppdaterades senast: