Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

  • Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

Efter E22-kaoset – S vill säkra svenska vägar och stärka beredskapen

Socialdemokraterna lägger fram nya förslag för att man ska kunna lita på svenska vägar. Förslagen handlar bland annat om att styra upp tuffare kontroller, snökedjekrav för tungtrafik och skärpta straff. Redan i somras krävde S en beredskapsgeneral som ska kunna koordinera hjälpinsatser mellan länsstyrelser, kommuner, regioner och andra berörda myndigheteter, men SD-regeringen lyssnade inte.

placeholder

Om Sverige ska ha en god beredskap så behöver en pålitlig och välfungerande infrastruktur säkras. Socialdemokraterna anser att alla i Sverige måste kunna lita på svenska vägar och järnvägar, men så är det inte idag. I Sverige korkar både järnväg och väg igen, på väg E22 blev flera tusen personer fast i upp till 20 timmar i början av januari. Gunilla Svantorp, Socialdemokraternas gruppledare i trafikutskottet undrar var regeringen och de statsråd med mandat att agera var när E22-kaoset hände, hon undrar vad Kristersson, Carlson och Bohlin gjorde när människor satt fast på svenska vägar.

– Det är mycket prat om andras ansvar men väldigt lite verkstad. SD-regeringens politik monterar ned istället för att rusta Sverige, säger Gunilla Svantorp.

Myndigheterna som är berödra av E22-kaoset har konstaterat att krishanteringen inte fungerat bra och nu kräver Socialdemokraterna flera åtgärder för att stoppa liknande kaos igen.

S nya förslag för den tunga trafiken som rullar på svenska vägar:

  • Styr upp tuffare kontroller. Inför en Yrkestrafikinspektion som kan kontrollera kraven på att tungtrafik har vinterdäck på samtliga hjul i vinterväglag och kontrollera yrkestrafikens regelefterlevnad när det gäller arbetsrätt och schyssta arbetsvillkor.
  • Inför krav på snökedjor för tung trafik. Vintertid måste tung trafik ha med sig snökedjor för att kunna hantera svårigheter vid hårt vinterväglag.
  • Skärpta straff. Se över höjda böter och andra sanktioner skulle kunna bidra till bättre regelefterlämnad när det gäller kraven på vinterdäck under vintertid för tung trafik.

Sedan tidigare har S krävt att:

  • Regeringen stärker beredskapen med en beredskapsgeneral. Redan i somras krävde S en beredskapsgeneral, på regeringskansliet, som står i kontakt med - och skulle kunna koordinera hjälpinsatser mellan - länsstyrelser, kommuner, regioner och andra berörda myndigheteter. Hade de lyssnat på kravet hade Sverige varit bättre rustade nu.
  • Regeringen tillsätter en oberoende utredning för att dra alla nödvändiga lärdomar av E22-kaoset, så det inte upprepas. Det här är en nationell fråga som också handlar om Sveriges beredskap.
  • Infrastrukturminister Anders Carlson kommer till Trafikutskottet och rapporterar om hur det kunde gå så här fel och hur regeringen agerade i krisen.

Uppdaterades senast: