Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

S krav: Stäng av SD-anställda i Regeringskansliet i väntan på säkerhetsprövning

Socialdemokraterna lägger fram nya krav på Ulf Kristersson efter avslöjandet om att Sverigedemokraterna bedriver en trollfabrik. Nu vill partiet att statsministern går till botten med vilken roll SD:s sju tjänstemän i Regeringskansliet har haft i trollfabriken och att de bör stängas av från arbetet i väntan på en ny säkerhetsprövning. S kräver även att regeringen ska informera riksdagen om vilka ministrar och statssekreterare som haft kunskap om trollfabriken. Detta meddelade Anders Ygeman på en pressträff i Sveriges riksdag den 18 maj 2024.

placeholder

TV4:s Kalla fakta har avslöjat att Sverigedemokraterna bedriver en trollfabrik. De senaste två dagarna har regeringspartierna försökt avleda uppmärksamheten från detta avslöjande och försöker beskriva det som att frågan handlar om ifall SD talat illa om de andra partierna. Liberalernas Johan Pehrsson försökte igår få det till att handla om partistödets utformning. Frågan är mycket större än så.

­– Det som hänt den senaste veckan är graverande men mycket tyder på att Kalla Faktas avslöjanden bara är toppen på ett isberg, säger Anders Ygeman.

Vad som i nuläget är känt är att sju politiskt anställda sverigedemokrater arbetar i Regeringskansliet. De arbetar dessutom i Regeringskansliets kärna, i samordningskansliet på Statsrådsberedningen. Dessa personer har därmed insyn i det mesta av det allra känsligaste och viktigaste i svensk statsförvaltning. Enligt medieuppgifter har åtminstone en av dessa personer tidigare arbetat på Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning och med tv-kanalen Riks. Ygeman säger på pressträffen att det finns uppgifter om att han arbetade i SD:s så kallade trollfabrik.

– Statsministern måste nu offentliggöra vilka statsråd, statssekreterare, pressekreterare, politiskt sakkunniga och övriga anställda som har berörts eller haft kännedom om verksamheten, säger Anders Ygeman.

Socialdemokraterna har tidigare under veckan lagt fram flera krav på att statsminister Ulf Kristersson ska agera och hur han ska hantera situationen. Öppnas i nytt fönster. Nu lägger partiet fram nya krav.

Socialdemokraterna kräver att:

• Ulf Kristerson går till botten med vilken roll dessa sju tjänstemän har haft i trollfabriken. Det gäller särskilt den tjänsteman som enligt medieuppgifter arbetat på den avdelning som driver trollfabriken.
  • Regeringen ska informera riksdagen om vilka ministrar och statssekreterare som haft kunskap om trollfabriken.
  • S har tidigare krävt att det ska göras en ny säkerhetsprövning av samtliga SD:s medarbetare inom Regeringskansliet och att det behöver säkerställas att ingen känslig information överförts från SD:s tjänstemän i Regeringskansliet rakt in i SD:s trollfabrik. I avvaktan på denna säkerhetsprövning anser vi att de bör stängas av från arbetet.

Se pressträffen här:

Uppdaterades senast: