Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

S kräver besked innan midsommar om sjukvårdens resurser

Sverige befinner sig i en nationell sjukvårdskris till följd av regeringens politik. I grunden handlar det om att regionerna och sjukvården behöver mer resurser. Nu kräver Socialdemokraterna att regeringen lämnar besked innan midsommar om vilka resurser som regionerna och sjukvården kommer få 2025. Det meddelade Lena Hallengren, gruppledare i riksdagen, på en pressträff 14 juni.

placeholder

Det råder sjukvårdskris i Sverige. Runt om i hela landet har personal varslats och sagts upp. Nu ställs operationer in och anställda får inte sin semester. Läkare på Sahlgrenska har till och med varnat för att besparingarna har orsakat dödsfall. Regeringen har prioriterat banker och höginkomsttagare samtidigt som statens tillskott till sjukvården inte räckt för att hantera inflationskrisen.

Att vi skulle hamna i det här läget stod klart redan för ett drygt år sedan. Då, i juni 2023, krävde Socialdemokraterna besked om regeringens stöd till sjukvården för 2024. Hade regionerna då fått besked i tid hade krisen fått ett mycket mindre allvarligt förlopp.

Nu kräver Socialdemokraterna därför samma sak för 2025. Regeringen måste innan midsommar ge besked om vilka resurser som regionerna och sjukvården kommer få 2025.

Uppdaterades senast: