NYHET
S: Svenska ska vara huvudspråk i skolan
Svenska ska vara huvudspråk i skolan. Därför föreslår Socialdemokraterna att minimikravet på andelen undervisning som ska vara på svenska i grundskolan höjs till minst 75 procent. Gräddfiler med obehöriga lärare på engelska skolor ska tas bort och svenska ska användas vid betygsättning och annan myndighetsutövning. Att svenska ska vara huvudspråk bör också vara grundregel i en obligatorisk gymnasieskola. Det meddelade partiordförande Magdalena Andersson och Socialdemokraternas utbildningspolitiska talesperson Åsa Westlund på en pressträff i Almedalen den 26 juni.
Socialdemokraterna vill att svenska ska vara huvudspråk i skolan. Partiet föreslår att minimikravet på andelen undervisning som ska vara på svenska i grundskolan höjs till minst 75 procent. Idag krävs bara att hälften av undervisningen sker på svenska på grundskolor som bedrivs inom undantaget för undervisning på engelska. Det menar S är för lite.
S vill också ta bort undantaget som alliansregeringen införde 2010, som gör att skolor som bedriver mer undervisning på engelska inte behöver anställa behöriga lärare. Idag kan dessa skolor, till skillnad från andra skolor, tillsvidareanställa utländska lärare som saknar svensk lärarlegitimation. Det vill Socialdemokraterna sätta stopp för. Utöver detta vill även partiet se krav på användning av svenska vid betygsättning och myndighetsutövning i skolor som går på svensk läroplan i grundskolan.
– Svenska språket ska vara huvudspråk i skolan. Så att alla barn och elever får en god grund att stå på – och så att samhällsgemenskapen kan öka i vårt land. Språket är ett viktigt kitt för att hålla samman ett samhälle, säger partiordförande Magdalena Andersson.
Trots att språklagen fastslår att svenska är huvudspråk i Sverige finns det idag undantag i skolan som gör att svenskan försvagas i skolsystemet. Dessa är varken kopplade till rättigheter eller behov av engelska för att stärka undervisningen, utan verkar snarare skräddarsydda för att skolkoncerner ska profilera sig. För att undvika sämre kunskapsinhämtning och för att främja svenska språket måste regelverken stramas åt.
– I svensk skola är svenska språket nyckeln till annan kunskap. Elever med goda färdigheter i svenska språket har bättre förutsättningar att tillgodogöra sig kunskaper även i andra ämnen, säger Åsa Westlund, utbildningspolitisk talesperson.
Socialdemokraternas förslag i korthet:
1. Svenska ska vara huvudspråk i svenska skolan.
Höj minimikravet på andelen undervisning som ska vara på svenska till minst 75 procent i grundskolan. Idag krävs att bara hälften av undervisningen sker på svenska på grundskolor som bedrivs inom undantaget för undervisning på engelska och detta är för lite. De nationella minoritetsspråken ska värnas och inte omfattas av förslagen.
2. Ta bort undantaget om att skolor som bedriver mer undervisning på engelska inte behöver anställa behöriga lärare som alliansregeringen införde 2010.
Även skolor som bedriver mer undervisning på engelska ska ha behöriga lärare. Idag kan dessa skolor, till skillnad från andra skolor, tillsvidareanställa utländska lärare som saknar svensk lärarlegitimation. När skolor satt i system att rekrytera svensktalande barn är det orimligt att krav saknas kring svensk behörighet.
3. Inför krav på användning av svenska vid betygsättning och myndighetsutövning i skolor som går på svensk läroplan i grundskolan.
4. Svenska ska vara huvudspråk även inom gymnasiet.
Idag är undervisningsspråket i gymnasieskolan oreglerat enligt Skolverket när det gäller undervisning på andra språk än svenska. Eftersom det finns fler inriktningar inom gymnasiet och dessa är olika språktunga bör en mindre långtgående reglering övervägas än inom grundskolan. Grundregeln ska dock vara att svenska språket ska vara huvudspråk. Vi socialdemokrater vill göra gymnasiet obligatoriskt upp till 18 år och då blir det också mer naturligt att reglera undervisningsspråket tydligare. Förslaget omfattar inte utbildningar inom ramen för International Baccalaureate (IB), som följer en internationell läroplan.
5. Internationella skolor
Möjligheten att bedriva internationella skolor (på grund- och gymnasienivå) med ett annat lands läroplan och språk ska kvarstå, men regelverken ska utredas för att säkerställa att skolavgifter och separata kösystem inte utnyttjas. Åtstramningar i ägarprövningen behöver utredas för att motverka risken för att vinstdrivande koncerner startar internationella skolor för att kringgå ordinarie skolsystem.
6. Tvåspråkig undervisning
Undervisning på andra språk ska fortsatt säkerställas för exempelvis barn till internationell spetskompetens och forskare. Tvåspråkig undervisning ska fortsatt anordnas för elever som dagligen talar ett annat språk än svenska med en eller båda föräldrar. De förslag vi presenterat här idag påverkar inte heller rätten till modersmålsundervisning, som ska värnas. Undantag ska också fortsatt göras för exempelvis nationella minoritetsspråk.
Uppdaterades senast: