NYHET
S vill ha varningstriangel mot krympflation
Socialdemokraterna vill tvinga matjättar att tydligt märka ut när en förpackning i matbutiken blir mindre utan att priset sänks. Om en vara blir mindre – då ska man se en varningstriangel när det är krympflation. Det presenterade partiordförande Magdalena Andersson och S gruppledare i skatteutskottet Niklas Karlsson på en pressträff i Västerås 1 december 2024.
Socialdemokraterna vill stoppa matjättarnas trixande med priser genom att minska förpackningsstorlekar i smyg utan att sänka priserna. Det meddelade Magdalena Andersson och Niklas Karlsson på en pressträff i Vallby i Västerås innan Anderssons traditionsenliga jultal.
– Ingen ska känna sig lurad när man packar upp sin matkasse och får mindre för pengarna, sa Magdalena Andersson.
Svenska folket genomgår den värsta kostnadskrisen på decennier. Samtidigt som kostnaderna för mat och boende har ökat kraftigt, så har vanliga svenskar förlorat tio års reallöneökningar. Vanliga familjer får vända på varenda krona, tömma sparkontot och låna pengar av anhöriga för att få ihop ekonomin. Var tredje familj med småbarn har någon gång lånat pengar för att finansiera julfirandet, eller planerar att göra det i år. Samtidigt hittar företagen nu nya kryphål som tillåter dem att göra vinster på kundernas bekostnad.
Krympflation – varor försämras i smyg
Under kostnadskrisen har matpriserna gått upp med över 25% procent. Det kan motsvara nästan 30 000 kronor per år för en vanlig familj. I denna situation tjänar matjättarna stora pengar som de tar ut i vinst. Samtidigt har vanliga svenskar fått uppleva hur varor försämras i smyg. I stället för att höja priset på en vara, har det blivit allt vanligare att producenter och matjättar vilseleder kunder genom att göra förpackningarna marginellt mindre, byta ut dyra ingredienser mot billiga eller spä ut innehållet. Kaffepaketet har gått från 500g till 450g och chokladkakor från 200g till 170g.
Nu vill Socialdemokraterna göra något åt detta. S förslag ställer krav på att sådana förändringar ska kommuniceras till konsumenterna med en tydlig märkning och information om förändring av storlek och pris. Gör man inte detta ska man riskera böter eller vite. S vill dessutom se över liknande märkning om man påtagligt försämrar innehållet för att öka sina vinster.
Uppdaterades senast: