Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

  • Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

Satsningar för elever med NPF

Ett av åtta skolbarn och ungdomar har en ADHD-diagnos och gruppen fortsätter att öka. Det innebär att det i varje klassrum i Sverige finns 3-4 elever som har svårare att följa undervisningen på samma villkor som sina klasskamrater. S vill förbättra stödet till elever med NPF och skolor som brister i verksamheten vad gäller skollagen.

placeholder

Under en pressbrief på Sveavägen 68 betonade Åsa Westlund, Socialdemokraternas skolpolitiska talesperson, de utmaningar som elever med NPF har för att klara sin skolgång.

- Det går att förändra detta, och det vore en vinst för hela samhället att se till att de här eleverna får det stöd de behöver för att lyckas i skolan, sade Åsa Westlund.

Det saknas idag officiell nationell statistik och uppföljning för hur det går för de här eleverna i skolan. Myndigheter har hittills inte lyckats få fram statistik för hur den här gruppen klarar sig i skolan.

Föräldranätverket ”Rätten till utbildning” har idag bättre data på hur den här gruppen klarar sig och mår. De har genom att samköra Skolverkets register med patientregistrets diagnoser visat att elever med NPF saknar gymnasiebehörighet i betydligt högre grad – 34 procent jämfört med 12 procent för elever utan NPF. Det genomsnittliga skolresultat för elever med NPF är så låga som 159 meritpoäng, jämfört med 235 för övriga elever.

-Trots alla elevers rätt till likvärdig utbildning, ser vi att skolor ofta saknar både resurser och kunskap för att stödja dessa elever. Insatser sätts in för sent, vilket leder till att problemen förvärras och att barnens chanser att lyckas minskar, säger Westlund.

Socialdemokraterna vill:

  • att skolmyndigheterna får i uppdrag att utarbeta de bästa metoderna för att alla elever, inklusive elever med NPF, ska få det stöd och den hjälp de behöver för att klara skolan utifrån sina förutsättningar.
  • införa en lex-lagstiftning för skolan där skolledare blir skyldiga att rapportera när de ser risker för brister i verksamheten i förhållande till skollagen, en Lex Edico.
  • att fördjupad kunskap om NPF ska ingå i rektorsutbildningen.
  • lägga tre miljarder mer på skolan än regeringen, vilket motsvarar en extra pedagog i varje årskurs ett.

- Det är dags att vi nu tar ett samlat grepp om detta och ser till att vi ger även alla NPF-familjer en fungerande skolgång. Det är vår skyldighet som samhälle att se till att detta blir verklighet, avslutade Westlund.

Uppdaterades senast: