Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

  • Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

NYHET

S vill göra upp med marknadsmisslyckanden i krisande taxibranschen

Taxikrisen är ett typexempel på ett marknadsmisslyckande. Seriösa företag slåss för sin överlevnad när app-bolagen driver ner priserna genom orimliga arbetsvillkor för deras förare. Akuta krafttag behövs. Socialdemokraterna kräver, på en pressträff den 14 januari 2025, att regeringen omedelbart tillsätter en myndighetsgemensam task force för att få ordning på taxikrisen.

placeholder

Det är tydligt att taxibranschen är dysfunktionell. Förarna som jobbar för app-bolagen jobbar under slavliknande villkor samtidigt som det fuskas med skatter och körtider på ett sätt som i slutändan innebär trafikfara. Vid sidan av detta förekommer även ren kriminalitet.

– Vi måste få stopp på detta, och det är bråttom, meddelade Ardalan Shekarabi, rättspolitisk talesperson och Gunilla Svantorp, infrastrukturpolitisk talesperson, på en pressträff vid en taxiplats i centrala Stockholm.

För att få ordning detta behövs det åtgärder både på kort och lång sikt. Regeringen kan inte sitta på händerna, utan måste omedelbart be relevanta myndigheter, under ledning av Transportstyrelsen, sätta ihop en task force för att mota utvecklingen.

Men detta ensamt kommer inte att räcka. På längre sikt behövs det också en total översyn av taxibranschen som ser över hela strukturen. Socialdemokraterna tänker inte stillasittande se på när en samhällsviktig sektor kollapsar i spåren av avregleringar och marknadsmisslyckanden.

– Det är helt nödvändigt att myndigheterna flyttar fram sina positioner och gör fler och vassare kontroller. Det myndighetsgemensamma arbetet mot arbetslivskriminalitet, som Socialdemokraterna sjösatte under förra mandatperioden, har visat att det är väldigt effektivt när myndigheter går samman, säger Gunilla Svantorp.

Taxibranschens egna organisationer har påtalat behovet av att inte minst Polisen och Skatteverket får tydligare uppdrag att jobba mot det fusk och den kriminalitet som finns.

Socialdemokraterna vill att regeringen genast tittar på dessa aktiva åtgärder:

  • Inrätta en yrkestrafikinspektion med ansvar för att öka inspektionerna inom taxi, godstransporter och bussbranschen.
  • Mobilappar för taxiresor ska kopplas till taxametern och rapportera intäkter till redovisningscentraler. Koppling till taxametern säkerställer att betalningar rapporteras korrekt.
  • Taxibilar ska ha GPS som registrerar positionen löpande och sparar data tillgänglig för Polisen och Skatteverket. GPS-registrering möjliggör bättre kontroll av taxibilens användning och motverkar fusk. Liknande krav finns redan i Danmark.
  • Taxibilar ska utrustas med sätessensorer som registrerar passagerares närvaro under körsträckor. Tillsammans med GPS ger sätessensorer myndigheter verktyg att granska om bilen transporterat passagerare, vilket ökar möjligheten att upptäcka fusk.

- Konkurrens måste ske på lika villkor. Det vi ser idag är en villkorsdumpning som i slutänden leder till att människor far väldigt illa. Alla svenska jobb ska vara bra och trygga. Vi kan inte ha en ordning där människor utnyttjas på ett slavliknande sätt, säger Ardalan Shekarabi.

Uppdaterades senast: