NYHET
S: Staten ska ta tillbaka kontrollen över skolan
Svensk skola lider idag av tre systemfel: svag styrning, bristande finansiering och vinstjakt. Socialdemokraterna vill ta itu med dessa genom en reformagenda där vi tar tillbaka kontrollen över skolan. Det meddelade Magdalena Andersson och Åsa Westlund på en pressträff i Sveriges riksdag den 27 januari 2025.
Sammanfattning
Svenska skolan lider av stora kvalitetsskillnader på grund av decennier av svag styrning, nedskärningar och vinstjakt, vilket har lett till överfulla klassrum, stressade lärare och brist på skolböcker. Socialdemokraterna pekar ut tre systemfel i svensk skola och förespråkar en reformagenda med ökad statlig reglering, finansiering och vinstförbud för att återta kontrollen över skolan och säkerställa att alla barn får en bra utbildning. Genom dessa åtgärder vill Socialdemokraterna skapa en mer jämlik och högkvalitativ skola där lärare och rektorer har förutsättningar att göra sitt jobb och alla elever får en bra undervisning.
Sammanfattningen är gjord med stöd av AI-verktyg och kvalitetssäkrad av våra redaktörer.
Decennier av svag styrning, nedskärningar och vinstjakt har lett till stora kvalitetsskillnader mellan skolor. Överfulla klassrum, stressade lärare och brist på skolböcker är verkligheten för många svenska skolbarn. Trots den alarmerande utvecklingen skär SD-regeringen ned på skolan och låter vinstjakten pågå. Var fjärde elev lämnar grundskolan utan fullständiga betyg.
– Sammantaget har samhället tappat kontrollen över skolan, säger Magdalena Andersson, Socialdemokraternas partiordförande.
Socialdemokraterna pekar ut tre systemfel i svensk skola: svag styrning, nedskärningar och vinstjakt. De här systemfelen grundar sig i stora avregleringar och privatiseringar som skedde under 80- och 90-talet. Skolan utvecklades till ett marknadsmisslyckande när samhället drog sig tillbaka samtidigt som oreglerade vinstintressen i svensk skola släpptes fram.
– Alla barn i Sverige ska kunna gå i en bra skola, oavsett var man bor och oavsett vilka föräldrar man har. Det kräver att vi tar tillbaka kontrollen över skolan. Vi socialdemokrater vill se en ny riktning för Sverige; där det råder ordning och reda i skolan, där lärare och rektorer har tid och förutsättningar att göra sitt jobb och där alla elever får en inte bara tillräcklig, utan också riktigt bra undervisning. Därför skärper vi nu vår politik, säger Magdalena Andersson.
Socialdemokraterna vill att staten kliver fram och tar itu med systemfelen genom en reformagenda på tre ben.
- Staten ska kliva fram och ta ett större ansvar så att svensk skola återigen kan bli en av världens bästa och mest jämlika, säger Åsa Westlund, Socialdemokraternas utbildningspolitiska talesperson.
Socialdemokraternas förslag:
- Ökad statlig reglering. Staten ska ta tillbaka kontrollen över det som är mest avgörande för att svensk skola ska hålla en hög kvalitet i hela landet. Tydliga nationella regleringar ska införas om viktiga kvalitetsfaktorer som storleken på klasser och antalet lärare per elev. Det innebär att elever ska få fler lärare och fler vuxna i skolan samt bättre undervisning. Lärare ska få mindre administration, bättre arbetsmiljö och fler kollegor. Socioekonomiska skillnader ska motverkas och jämlikheten öka.
- Ökad statlig finansiering med ett sektorsbidrag. Staten ska ta ett större ansvar för skolans finansiering. Mer resurser ska tillföras och ett nytt sektorsbidrag ska styra mot ökad kvalitet för att alla skolor ska bli bra skolor. Samtidigt ska antalet riktade statsbidrag minska. Lärare och rektorer ska kunna bestämma över undervisningen utan dagens stora dokumentationskrav.
- Vinstförbud. Vinster ska förbjudas så att alla skolor fokuserar på det som är kärnuppdraget: en bra utbildning för barnen. Möjligheten att försämra undervisningen för att kunna göra vinst ska bort. Det är en förutsättning för att staten ska ta ökat ansvar för finansieringen.
Se pressträffen:
Uppdaterades senast: