NYHET
Socialdemokraternas förslag för att pressa elnätskostnaderna i Sverige
Den 2 juni 2026 presenterade Fredrik Olovsson tre förslag för att pressa elnätskostnaderna för både familjer och företag.

2022 lovade regeringen väljarna att fixa elsystemet. Men under Kristersson och Åkesson har elräkningen i stället blivit alltmer kännbar för svenska familjer. Hårt arbetande människor har fått se sina plånböcker gröpas ur av ökade kostnader, och på elnätsidan fortsätter utvecklingen med stor sannolikhet även nästa år eftersom elbolagen även då har rätt att öka avgifterna.
– För fyra år sedan lovade regeringen att fixa elsystemet men deras brist på åtgärder riskerar både jobb, tillväxt och ekonomin för vanligt folk, sa Fredrik Olovsson.
Elnätsbolagen har under lång tid haft goda vinstmarginaler men har ändå ökat elnätskostnaderna för sina kunder, flera gånger mer än inflationen visar en ny studie.
– Vi socialdemokrater föreslår tre åtgärder för att pressa elnätskostnaderna och sänka elkostnaderna för familjer och företag, sa Fredrik Olovsson.
Socialdemokraternas tre förslag:
- Vi vill se en tuffare reglering för elnätsavgifter som tar hänsyn till alla kostnader, både investeringar och drift, och ger lägre elnätskostnader för familjer och företag.
- Vi vill tillsätta en förhandlingsperson som kan bistå kommunala elbolag att slås samman så att de kan vara konkurrenskraftiga och inte riskerar att privatiseras
- Vi vill öka statens rådighet över samhällskritiska delar av elnätet som idag är privat där Svenska kraftnät ska ha möjlighet att ställa krav på operatörerna eller själva äga delar av regionnätet.
Uppdaterades senast: