Skriv på namninsamlingen för att stoppa vinstjakten! - Socialdemokraterna

Stoppa vinstjakten!

Den 7 juni skedde en viktig omröstning i Sveriges riksdag. Alternativen var: stopp för vinstjakten i välfärden, i skola och omsorg, eller en fortsatt vinstfest för välfärdsdirektörerna. Utfallet blev som förväntat – högern, med Moderaterna och SD i spetsen valde fortsatt vinstfest. Marknadskrafter och vinstjakt drabbar både elever och personal. Skriv upp dig så fortsätter vi kampen tillsammans!

Nog med skandaler

De senaste åren har vi kunnat läsa om skandal efter skandal i vinstdrivande skolor. Bland annat om allvarliga brister så att Skolverket tvingas stänga dem och elever står utan lovad utbildning. Vi har exempel på skolor som undanslipper sitt samhällsansvar och tar in de elever som passar dem och skolkoncerner som inte ger lärarna den lön de har rätt till. Det är inte okej. Skolan ska styras av elevintresse och inte vinstintresse.

Våra förslag för att stoppa vinstjakten i skolan

Kraftig begränsning av vinsterna, vinstincitamenten och dess effekter

Vi måste sätta stopp för en utveckling där skolor sätter glädjebetyg, där det sker en ökad sortering av elever utifrån föräldrarnas bakgrund och där skolor plötsligt kan läggas ner när riskkapitalister tappar intresset. Det är dags att sätta stopp för vinstjakten i skolan. Vi vill kraftigt begränsa vinsterna, vinstincitamenten och dess effekter i skolan.

Stopp för nya vinstdrivande skolor

Fram tills att vinstjakten är stoppad och vinsterna, vinstincitamenten och dess effekter i skolan kraftigt begränsats vill vi dessutom sätta stopp för nya vinstdrivande skolor. Samtidigt vill vi underlätta etableringen av idéburna skolor. Marknadskrafterna ska inte längre ges fritt spelrum i skolan.

7 av 10 svenskar vill begränsa vinsterna i välfärden. Är du en av dem? Skriv upp dig så håller vi kontakten!

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.