Djurskydd - Socialdemokraterna

Djurskydd

Vi socialdemokrater vill att djurskyddet ska stärkas

Sverige ska vara världsledande på djurskydd. Att behandla djuren väl är ett etiskt ansvar som vi har. Vi socialdemokrater vill att svenskt djurskydd ska förbättras.

Socialdemokraterna vill:

• ha enstark tillsyn som förhindrar att allmänhetens förtroende urholkas
  • ha en ny modern djurskyddslag som i portalparagrafen slår fast att djur ska kunna bete sig naturligt och att beteendestörningar inte ska förekomma
  • agera kraftfullt i EU för att högre krav ska ställas på djurvälfärd och djurhälsa.
Portrait of representative Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht

Ett förstärkt djurskydd

Det svenska starka djurskyddet i lantbruket menar vi är en tillgång som ger svensk mat en konkurrensfördel. Därför är det viktigt att värna om det.

Den moderna djurskyddslagen som vi vill skapa ska ge ökade krav på djurägare och slå fast tydliga grundregler för hur vi människor behandlar djuren. Vilka djur som får användas på cirkus ska strikt regleras.

Men det räcker inte med att ha bra regler för djurskyddet. Det behövs också en stark tillsyn som förhindrar att allmänhetens förtroende urholkas när enskilda undantag av brott mot de svenska reglerna lyfts fram och blir en bild av hur svensk djuruppfödning bedrivs generellt.

Vårt starka djurskydd har skonat oss från stora utbrott av salmonella och andra allvarliga djursjukdomar och det har gett våra svenska livsmedel en ökad status. I Sverige hålls djuren i lantbruket friska genom förebyggande åtgärder istället för att proppas fulla med antibiotika. Användningen av antibiotika ökar globalt och är ett växande problem som kan leda tillallvarlig spridning av multiresistenta bakterier.

Uppdaterades senast: 28 mars 2017

Det här har vi gjort:

• tagit strid i EU för ökade djurskyddskrav t.ex. vid transporter
  • arbetat konsekvent för minskad antibiotikaanvändning i EU och i Sverige
  • startat arbetet med en ny modern djurskyddslag.
Relaterade ämnen
  • Djurskydd

• Energi

Sverige behöver god tillgång till el med konkurrenskraftiga priser. Vårt land har unika förutsättningar för förnybar energi. Energi från vind, vatten och skog har stor potential att byggas ut under lång tid framöver. Vi socialdemokrater vill se ett land där vi samlas för att utveckla gemensamma lösningar. En stabil energiförsörjning är viktigt för fler jobb i Sverige.

• Havsmiljö

Hav och sjöar ska klaras från övergödning och försurning. Den biologiska mångfalden säkras i åar och älvar. Gifter och plast ska inte spridas i havet och fiskbestånden vara hållbara. Vårt rena dricksvatten ska ha ökat skydd.

• Infrastruktur

Sverige ska ha en infrastruktur som är pålitlig och framtidsinriktad. Vi ska vara bäst på att använda ny teknik för att ha en effektiv och fungerande infrastruktur. Så bygger vi Sverige starkt inför framtiden.

• Jakt och viltvård

Möjligheten till jakt är en viktig del av många människors vardag som stärker landsbygden och håller människor samman. Den kan öka attraktionen att bo på landsbygden och skapa jobb genom kopplingen till besöksnäringen.

• Kemikalier

Farliga ämnen sprids i miljön och i produkter som vi och våra barn kommer i kontakt med. Att minska mängden skadliga kemikalier i vår mat och miljö en prioriterad miljöfråga för oss socialdemokrater.

• Klimat

Vi vill ta oss an uppgiften att klara klimatkrisen genom att modernisera Sverige och till att ställa om. Vi har tekniken, kunnandet och viljan. Genom att samla Sverige kan vi bli den första fossilfria välfärdsnationen.

• Kärnkraft

Socialdemokraterna vill att kärnkraften successivt fasas ut med hänsyn till sysselsättning och välfärd och i den takt kärnkraftselen kan ersättas med el från förnybara källor och energieffektivisering. Dock är Sverige idag ett av världens mest kärnkraftberoende länder. Kärnkraften kommer att utgöra en viktig del av vår elproduktion för lång tid framöver. Den ska användas på ett säkert och effektivt sätt.

• Landsbygdspolitik

Vi vill göra det lättare för människor att bo och verka i hela Sverige. För att lyckas behövs en sammanhållen landsbygdspolitik och en modern och aktiv tillväxtpolitik som också utnyttjar landsbygdens potential.

• Mat

Svensk livsmedelsproduktion har möjlighet att öka. Vi vill stärka konsumenternas rätt till information och stoppa matfusket. Det gör svenskt jordbruk och svensk matproduktion konkurrenskraftigt och ger jobb på landsbygden.

• Miljö

Sverige är ett miljöland i framkant. Genom att samla Sverige kan vi klara de svenska miljömålen. Vi ska minskade utsläpp av växthusgaser, skydda den biologiska mångfalden, skapa en giftfri miljö och förbättra havsmiljön.

• Regional tillväxt

Socialdemokraterna vill stärka jobbförutsättningarna i hela Sverige. En modern och aktiv regional tillväxtpolitik för hela landet inriktas på att regionerna ska ges möjligheter att växa och utvecklas efter sina särskilda förutsättningar, såväl i städer som på landsbygden. Ju fler regioner som är starka och expansiva, desto bättre för Sverige.

• Skog

Den svenska skogen är en välfärdsmotor som skapar jobb och hållbar tillväxt i hela landet. Men den svenska skogen har också ett unikt naturvärde och ska därför förvaltas i balans mellan naturvård och skogsbruk.

Håller du med?
Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.