Kultur - Socialdemokraterna

Kultur banar väg för nya jobb

Konsten och kulturen bidrar till att skapa ett rikare samhälle att leva i. Socialdemokraterna ser kulturen som en viktig del av välfärden. Investeringar i kultur banar väg för nya jobb i de kreativa näringarna.

Socialdemokraterna vill:

• utveckla kulturlivet i hela landet
  • utveckla kultursamverkansmodellen
  • utöka fri entré till regionala museer
  • utveckla konstnärernas villkor.
Portrait of representative Gruppledare och vice ordförande Kulturutskottet Gunilla C Carlsson

Kultur för ett levande Sverige

Kulturen är en drivkraft för den demokratiska utvecklingen och utgör en arena för samtal och debatt. Genom kulturen uttrycker vi åsikter och upptäcker nya tankar, idéer och perspektiv. Kulturen granskar och ifrågasätter samhället, dess makthavare och strukturer. En blomstrande kultur är en förutsättning för ett levande och demokratiskt samhälle. Kulturen är en viktig del av välfärden. Sverige har haft en kulturpolitik med målet att alla ska kunna delta i kulturlivet – detta är en del av den svenska modellen.

Socialdemokraterna har ett övergripande mål: år 2020 ska Sverige öka antalet personer som arbetar och antalet arbetade timmar så att vi når lägst arbetslöshet i EU. Det kräver mer samarbete och investeringar i framtiden så att svenska företag kan växa och anställa. Sverige behöver mer, inte mindre, kreativitet för att lösa de komplexa utmaningar vi står inför. Investeringar i kultur skapar ett rikare samhälle och banar väg för nya jobb, både inom och utanför de kreativa näringarna.

Uppdaterades senast: 30 mars 2017

Det här har vi gjort:

• ökat kulturbudgeten
  • återinfört fri entré på statliga museer
  • satsat på musik- och kulturskolan för att möjliggöra lägre avgifter
  • satsat på kultur i vissa bostadsområden
  • satsat på läsfrämjande insatser.