A-kassan - Socialdemokraterna

A-kassan

En arbetslöshetsförsäkring för omställning

I den globala konkurrensen är det viktigt att snabbt kunna anpassa sig efter nya förutsättningar och ta till sig ny kompetens. En väl fungerande och solidariskt finansierad arbetslöshetsförsäkring är nödvändig i ett starkare samhälle, ett tryggare Sverige.

Socialdemokraterna vill:

• a-kassan ska stimulera till omställning på arbetsmarknaden. Den som är arbetslös ska få ut ersättning från försäkringen under en omställningsperiod
  • a-kassan ska vara en frivillig försäkring som är gemensamt finansierad
  • fler ska vara med i a-kassan
  • a-kassan ska administreras av de fackliga organisationerna.
Portrait of representative Arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson

Vi vill förbättra a-kassan

Socialdemokraterna vill förbättra a-kassan för att skapa ett starkare samhälle, ett tryggare Sverige. Fler ska få en ersättning som motsvarar 80 procent av den tidigare lönen. Arbetslöshetsförsäkring ska stimulera omställning på arbetsmarknaden och ge såväl undersköterskan som ingenjören stabila ekonomiska förutsättningar.

A-kassan ska bygga på inkomstbortfallsprincipen, dvs. det är den förlorade arbetsinkomsten vid arbetslöshet som ska ersättas. På så sätt minskar rädslan för förändringar i arbetslivet samtidigt som omställningsförmågan i hela ekonomin ökar.

Uppdaterades senast: 14 juni 2018

Det här har vi gjort:

• taket i a-kassan är höjt. Den som tjänar 25 000 kronor i månaden får 80 procents ersättning
  • deltidsstämplingen har ökat från 75 ersättningsdagar till 60 veckor
  • avdragsrätt för fackföreningsavgift.
Relaterade ämnen
  • A-kassan

• Arbete

I Sverige går konkurrenskraft och anständighet hand i hand. Vi ska bo i ett land där kvinnor och män går till jobbet, tar ansvar, känner sig trygga. I ett starkare samhälle, ett tryggare Sverige ska det vara ordning och reda på arbetsmarknaden.

• Arbetsförmedlingen

Företagen behöver kompetent personal. I ett starkare samhälle, ett tryggare Sverige ska Arbetsförmedlingen ha tid, resurser och möjligheter till utbildningsinsatser så att fler har möjlighet att få och behålla ett arbete.

• Arbetskraftsinvandring

I ett starkare samhälle, ett tryggare Sverige ska arbetskraftsinvandring ett tillskott – inte ett sätt att utnyttja människor. Arbetskraftsinvandring ska bara tillåtas när det inte går att hitta rätt personer i Sverige. Jobb i yrken där det inte råder brist på arbetskraft ska gå till arbetslösa personer i Sverige. Idag har Sverige mer liberala regler för arbetskraftsinvandring än något annat jämförbart land.

• Arbetsmiljö

I ett starkare samhälle, ett tryggare Sverige ska arbetsvillkor och arbetsmiljö vara så bra att alla orkar jobba fram till sin pensionering. Arbetsmiljölagstiftning betonar det förebyggande arbetet så att små och enkla problem inte blir stora och allvarliga.

• Arbetsrätt

I ett starkare samhälle, ett tryggare Sverige är schyssta villkor på arbetsmarknaden grundläggande. Arbetsrätten skapar förutsättningar för ett arbetsliv som tillgodoser både arbetstagarnas och arbetsgivarnas behov av flexibilitet, trygghet och inflytande.

• Ekonomi

Fler människor i arbete och en trygg välfärd går först för Socialdemokraterna. Jobben och ordning och reda i statsfinanserna sätts främst i den ekonomiska politiken.

• Export

Svensk export är en grundbult i vår ekonomi som skapar tillväxt, sysselsättning och ökat välstånd. Svenska varor och tjänster är efterfrågade i hela världen. Det skapar jobb och välfärd i vårt land. Genom att exportera och importera varor och tjänster har Sveriges näringsliv kunnat växa sig starkt långt utanför vårt lands gränser och ta del av den globala marknaden.

• Feminism

I vårt starka samhälle är rätten till ett arbete som det går försörja sig på grundläggande. Ökad jämställdhet ger ökad sysselsättning. Socialdemokraterna är ett feministiskt parti som gjort stora satsningar på ökad jämställdhet.

• Forskning

Sverige ska vara en ledande kunskaps- och forskningsnation. Vi ska delta i den främsta internationella kunskapsutvecklingen. Så löser vi samhällets framtidsutmaningar och främjar ett konkurrenskraftigt svenskt näringsliv.

• Företagande och entreprenörskap

För att skapa ett starkare samhälle behöver Sverige ett starkt näringsliv, byggt såväl på stora exportföretag som på små och medelstora företag som växer med fler anställda. Vi socialdemokrater vill ta tillvara växtkraften i entreprenörskap och småföretagande och vi vill stärka näringslivsklimatet så att befintliga företag och potentiella nya företag kan växa, exportera och anställa fler.

• Heltid och deltid

Rätten till ett arbete som det går försörja sig på, det är grunden för vårt starka samhälle. Heltid ska vara norm på hela arbetsmarknaden. Alla som vill gå upp i arbetstid ska ha möjlighet att göra det.

• Innovation

Sverige ska vara världsledande på att ta fram nya produkter, tjänster och affärsidéer. Genom innovation stärker företagen sin konkurrenskraft vilket i sin tur stärker hela samhället.

• Integration och mångfald

Det tar för lång tid för många nyanlända flyktingar och invandrare att etablera sig på arbetsmarknaden. I vårt starka samhälle ska alla ha möjlighet att försörja sig själva. En aktiv jobbpolitik spelar en central roll för att bryta segregationen.

• Jobb

I Sverige går konkurrenskraft och anständighet hand i hand. Vi ska bo i ett land där kvinnor och män går till jobbet, tar ansvar, känner sig trygga. I vårt starka samhälle ska det vara ordning och reda på arbetsmarknaden.

• Jämställdhet

• Kollektivavtal

Den svenska modellen bygger på samverkan mellan fack och arbetsgivare som sluter kollektivavtal om löner och andra anställningsvillkor. Det är en framgångsrik modell som bidragit till ordning och reda på arbetsmarknaden och en positiv utveckling för hela landet.

• Landsbygdspolitik

Människor ska kunna bo och verka i hela Sverige. I ett starkare samhälle behövs resurser för en aktiv landsbygdspolitik och en modern tillväxtpolitik som också utnyttjar landsbygdens potential. Det skapar ett tryggare Sverige som håller ihop.

• Nyanländas etablering

Det går allt snabbare för nyanlända att komma i arbete. Tidigare har det tagit upp till tio år innan hälften etablerat sig på arbetsmarknaden. Nu är tiden för vissa grupper mer än halverad. Nästan 3 av 4 nyanlända är under 40 år. Hela samhället vinner på ökade möjligheter till utbildning så att fler kan ta lediga jobb.

• Nyindustrialisering

Sverige ska fortsätta att vara ett av världens ledande länder när det gäller industriell produktion. När vi lägger så stor vikt vid industrins fortsatta utveckling är det utifrån en insikt om dess avgörande betydelse för Sveriges och välfärdens utveckling.

• Näringspolitik och konkurrens

Sverige har länge varit ett konkurrenskraftigt land. Runt om i världen efterfrågas svenska varor och tjänster. Det är viktigt för fler jobb och en starkare välfärd. Sverige och svenska företag står sig väl i den globala konkurrensen. Svensk export tar världsmarknadsandelar och tillväxten är hög.

• Regional tillväxt

En aktiv regional tillväxtpolitik är central för ett starkare samhälle. Vi socialdemokrater vill se en livskraftig landsbygd med likvärdiga möjligheter till företagande, arbete, boende och välfärd som leder till en långsiktigt hållbar utveckling i hela landet. Ju fler regioner som är starka och expansiva, desto bättre för Sverige.

• Rekryteringsgap

Socialdemokraternas viktigaste prioritering är att sänka arbetslösheten. Vi vill stimulera Yrkesintroduktionsjobb som kombinerar arbete och utbildning för att stärka möjligheterna till ett första jobb. Det är viktigare än skattesänkningar.

• Sjukförsäkringen

Vi socialdemokrater vill ha en sjukförsäkring som innebär att den som är sjuk och inte kan arbeta ska ha rätt till snabb rehabilitering tillbaka till arbete, och ekonomisk trygghet under den tid det tar. En trygg försäkring är en förutsägbar försäkring. Därför är det viktigt att information om förändring av sjukpenning kommuniceras i god tid.

• Skog

Den svenska skogen är en välfärdsmotor som skapar jobb och hållbar tillväxt i hela landet. Men den svenska skogen har också ett unikt naturvärde och ska därför förvaltas i balans mellan naturvård och skogsbruk.

• Ungdomsarbetslöshet

För socialdemokraterna är kampen mot arbetslösheten den viktigaste uppgiften. Ingen ung ska vara utan arbete. Ett ensidigt fokus på skattesänkningar och privatiseringar sänker inte arbetslösheten och skapar inte fler jobb.

• Vuxenutbildning

Sverige ska vara ett land där människor genom hela livet kan utbilda sig och fylla på sina kunskaper för att ta de jobb som växer fram. I en allt mer kunskapsintensiv ekonomi ställs högre krav på förnyade kunskaper och färdigheter.

• Yrkesutbildning

Vi vill att fler ska söka sig till en yrkesutbildning för att Sverige ska klara kompetensförsörjningen i framtiden. Ett konkurrenskraftigt Sverige kräver skickliga yrkesarbetare vilket i sin tur kräver attraktiva yrkesutbildningar.

Håller du med?
Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.