Alkohol och narkotika - Socialdemokraterna

Alkohol och narkotika

Alkohol är en vanlig orsak bakom social utslagning, våld och ohälsa. Därför behöver vi minska alkoholkonsumtionen och förebygga missbruk av alkohol. Vi värnar den svenska restriktiva alkoholpolitiken.

Socialdemokraterna vill:

• slå vakt om Systembolagets monopol eftersom det motverkar okontrollerad försäljning av alkohol. Vi säger nej till så kallad gårdsförsäljning. Åldersgränsen för att kunna köpa alkohol på Systembolaget ska även fortsättningsvis vara 20 år
  • skärpt tillsyn över näthandel med alkohol eftersom dagens regler ofta inte följs
  • skärpta insatser mot smuggling av alkohol.
Portrait of representative Socialminister Annika Strandhäll

Värna den svenska alkoholpolitiken

Det finns i Sverige ca 500 000 personer med missbruk eller beroende. Majoriteten av dessa, cirka 330 000, har alkoholproblem. Studier om konsumtionsmönster visar att personer med redan hög konsumtion av alkohol och narkotikamissbruk ytterligare ökar sin konsumtion.

Alltför många barn har föräldrar som missbrukar alkohol. Folkhälsoinstitutet räknar med att så många som 385 000 barn lever i familjer, där den ena eller båda föräldrarna har en riskkonsumtion av alkohol.

Viktiga verktyg i alkoholpolitiken är att på olika sätt begränsa tillgången till alkohol, bland annat genom införselregler, åldersgränser, försäljningsmonopol och en aktiv prispolitik.

Uppdaterades senast: 27 mars 2017