Alliansfrihet - Socialdemokraterna

Alliansfrihet

Den svenska militära alliansfriheten är en viktig del av dagens svenska utrikes- och säkerhetspolitik

Vår säkerhetspolitik ska vara tydlig, långsiktig och utan tvära kast. Den militära alliansfriheten ligger fast. Detta är ett ställningstagande som aldrig inneburit passivitet, utan tvärtom ett aktivt ansvarstagande för avspänning, ökad säkerhet både för vårt eget land och för regionen som helhet. Vi säger nej till medlemskap i Nato.

Socialdemokraterna vill:

• uppgradera den militära förmågan
  • att tillgången till utbildad personal ska tryggas
  • förstärka och samordna beredskap för att möta nya hot
  • utöka internationella samarbeten.

Portrait of representative Försvarsminister Peter Hultqvist

Håller du med?

Ett stärkt försvar med fortsatt militär alliansfrihet

Ett eget trovärdigt svenskt totalförsvar, såväl militärt som civilt, som klarar att hävda vår territoriella integritet, våra grundläggande värden och demokrati är en förutsättning för vår militära alliansfrihet och nödvändig i en orolig tid. En höjd svensk militär förmåga höjer försvarströskeln, men ger också en tydlig signal till omvärlden att vårt land tar sitt säkerhetspolitiska ansvar. Sveriges försvar ska vara modernt, effektivt och stå emot både traditionella och nya säkerhetshot.

Vi ska uppgradera den militära förmågan. Den operativa förmågan i krigsförbanden ska prioriteras och den samlade förmågan i totalförsvaret ska säkerställas. Tillgången till utbildad personal ska tryggas och den återaktiverade värnplikten för både kvinnor och män ska användas till detta.

Försvars- och säkerhetssamarbetet med länder, regioner och organisationer i vår närhet ska fördjupas. Samarbetet med Finland är särskilt

viktigt. Den transatlantiska länken förblir viktig. EU:s mellanstatliga säkerhets- och försvarspolitiska samarbete ska utvecklas, liksom samarbetet kring säkerheten i Arktis. Säkerhetspolitiken ska utvecklas för att stå emot de alltmer komplexa säkerhetshoten. Sverige ska klara att möta hot som terrorism och våldsbejakande extremism, konfliktrisker som följer av klimatförändringar och pandemier, cyberattacker och externa attacker på samhällsviktiga itsystem.

Uppdaterades senast: 28 mars 2017

Det här har vi gjort:

• brutit en långs tids nedskärningar i försvaret av ett nytt blocköverskridande försvarsbeslut som steg för steg stärker vår egen militära förmåga
  • arbetat för ett stärkt och inkluderande totalförsvar
  • intensifierat samarbeten med andra för att bygga säkerhet.