Antirasism

Alla människors lika värde är vår grund

Socialdemokraterna är ett antirasistiskt parti som strävar efter jämlikhet oavsett hudfärg, etnicitet, kulturell tillhörighet eller religion. Vi socialdemokrater står upp för alla människors lika värde och kan aldrig tolerera rasism och främlingsfientlighet.

Det starka samhället – den jämlika demokratin och den generella välfärden är våra bästa vapen mot rasism

Alla människor har lika värde och rättigheter oavsett social, etnisk, kulturell eller religiös bakgrund. Vi är övertygade om att utbyte mellan människor med olika utgångspunkter och referensramar utvecklar vårt samhälle och stärker demokratin.

När personer som bekänner sig till rasism, nazism, fascism och andra högerextremistiska idéer gör försök att hindra mångfalden är det ett allvarligt hot mot demokratin. Och när vi ser att den här typen av antidemokratiskt våld och våldsbejakande grupper förekommer i vårt samhälle behöver vi gemensamt stå upp för att försvara demokratin och våra värderingar om alla människors lika värde.

Det bästa sättet att motarbeta rasism och främlingsfientlighet är att stärka jämlikheten genom att skapa full sysselsättning och utveckla den generella välfärden. Men kampen mot rasism handlar också om att stå upp för våra värderingar och bekämpa fördomar. Det är när arbetslösheten är hög och klyftorna mellan människor ökar som grogrund skapas för intolerans och främlingsfientlighet.

För att stå upp för allas lika värde inriktar vi vårt arbete på hur fler jobb skapas, hur ungdomsarbetslösheten kan stoppas, hur alla barn ges förutsättningar att klara skolan och hur vi ser till att det finns tillräckligt med bostäder och en trygg miljö. Vi socialdemokrater är övertygande om att främlingsfientligheten motarbetas när arbetslösheten pressas tillbaka och vi kan investera i mindre klasser och fler lärare i skolan. Vi socialdemokrater vill se ett land där vi samlas för att utveckla vår demokrati och samhällsmodell. Alla behövs i det arbetet!

Uppdaterades senast: 17 juli 2019

1. Varje människa är unik, men människovärdet är lika. Alla människor har rätt att bli behandlade med respekt. På de principerna vilar vårt samhälle. Socialdemokraterna är ett antirasistiskt parti, som strävar efter jämlikhet oavsett hudfärg, etnisk och kulturell tillhörighet eller religion.

2. De mänskliga rättigheterna är universella, odelbara och individuella. Därför måste Sverige stå upp för de mänskliga rättigheterna varhelst i världen de inte efterlevs. Kampen mot diskriminering ska föras både nationellt och internationellt.