Arbetsmiljö

Bra arbetsmiljö och trygga jobb

Bra arbetsvillkor och arbetsmiljö skapar ett tryggare Sverige. En stark arbetsmiljölagstiftning behövs, som betonar det förebyggande arbetet så att små problem inte blir stora och allvarliga.

Arbetsmarknadsminister

Eva Nordmarklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Socialdemokraterna vill:

• förbättra den fysiska och psykosociala arbetsmiljön genom stärkt arbetsmiljöarbete och satsningar på förebyggande arbete, tillsynsarbete och arbetslivsforskning
  • minska antalet osäkra anställningar genom att ta bort allmän visstidsanställning
  • att alla anställda i vård och äldreomsorg ska få kostnadsfria arbets­kläder
  • uppvärdera skyddsombudens roll
  • förbättra Företagshälsovården.

Ingen ska behöva riskera liv och hälsan på jobbet.

I vårt starka samhälle ska arbetslivet vara hållbart och utvecklande. Arbete ska vara en källa till trygghet, egen försöjning och frihet - inte något som gör oss sjuka. Därför arbetar vi socialdemokrater för ett tryggare arbetsmarknad. Alla i Sverige ska ha ett tryggt jobb där man varken blir utnyttjad eller utsliten.

Vi socialdemokrater värnar den svenska modellen som bygger på att fack och arbetsgivare kommer överens om anställningsvillkoren på arbetsmarknaden. Goda och rättvisa villkor och en bra arbetsmiljö är en förutsättning för hög produktivitet i svensk ekonomi som utmärks av högt arbetskraftsdeltagande och en hög sysselsättningsgrad. För att motverka stress och psykisk ohälsa i arbetslivet vill vi skärpa kraven på arbetsgivare och förbättra arbetsskadeförsäkringen. Det står i skarp kontrast till Moderaterna och Sverigedemokraternas politik med försämrad arbetsrätt och fler otrygga anställningar. Vi riskerar att få den mest högerinriktade och löntagarfientliga regeringen som Sverige någonsin haft.

För oss socialdemokrater är det självklart. Den svenska modellen ska utvecklas. Det ska vara ordning och reda på den svenska arbetsmarknaden. Ingen ska behöva riskera liv och hälsan på jobbet.

Uppdaterades senast: 09 juni 2020

Det här har vi gjort:

• tagit fram en nollvision för dödsolyckor på jobbet
  • minskat möjligheten att stapla visstidsanställningar på varandra
  • kraftigt ökat resurserna till Arbetsmiljöverket
  • startat en arbetsmiljökunskapsmyndighet i Gävle för att samla och utveckla kunskap.
  1. Företagen behöver kompetent personal. I ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige ska Arbetsförmedlingen ha tid, resurser och möjligheter till utbildningsinsatser så att fler har möjlighet att få och behålla ett arbete.

Läs mer om Arbetsförmedlingen
  2. I Sverige ska det vara ordning och reda på arbetsmarknaden. Alla som kan jobba ska jobba och den som jobbar ska kunna leva på sin lön och ha trygga arbetsvillkor. Vi ska bo i ett land där kvinnor och män går till jobbet, känner sig trygga och kan kombinera familj och arbete.

Läs mer om Jobb
  3. I den globala konkurrensen är det viktigt att snabbt kunna anpassa sig efter nya förutsättningar och ta till sig ny kompetens. I vårt starka samhälle har vi en väl fungerande och solidariskt finansierad arbetslöshetsförsäkring. Det är nödvändigt för ett tryggare Sverige.

Läs mer om A-kassan
  4. I vårt starka samhälle är arbetskraftsinvandring ett tillskott – inte ett sätt att utnyttja människor. Arbetskraftsinvandring ska bara tillåtas när det inte går att hitta rätt personer i Sverige. Jobb i yrken där det inte råder brist på arbetskraft ska gå till arbetslösa personer i Sverige.

Läs mer om Arbetskraftsinvandring
  5. En stark arbetsrätt är en del av den svenska modellen och en förutsättning för ett tryggare Sverige. Vår arbetsmarknad ska ha trygga jobb med schyssta villkor för alla som arbetar och gör rätt för sig.

Läs mer om Arbetsrätt
  6. Socialdemokraterna vill använda den ekonomiska styrkan till investeringar i jobb, skola, vård och omsorg. Ett starkt samhälle med en trygg välfärd går före stora skattesänkningar.

Läs mer om Ekonomi
  7. Sverige ska vara en ledande kunskaps- och forskningsnation. Vi ska delta i den främsta internationella kunskapsutvecklingen. Så löser vi samhällets framtidsutmaningar och främjar ett konkurrenskraftigt svenskt näringsliv.

Läs mer om Forskning
  8. För att skapa ett starkare samhälle behöver Sverige ett konkurrenskraftigt näringsliv, byggt såväl på stora exportföretag som på små och medelstora företag. Vi socialdemokrater vill ta tillvara på växtkraften i entreprenörskap och småföretagande och vi vill stärka näringslivsklimatet så att befintliga företag och potentiella nya företag kan växa, exportera och anställa fler.

Läs mer om Företagande och entreprenörskap
  9. Rätten till ett tryggt arbete som det går försörja sig på, det är grunden för vårt starka samhälle. Heltid ska vara norm på hela arbetsmarknaden. Alla som vill gå upp i arbetstid ska ha möjlighet att göra det.

Läs mer om Heltid och deltid
  10. Sverige ska vara världsledande på att ta fram nya produkter, tjänster och affärsidéer. Genom innovation stärker företagen sin konkurrenskraft vilket i sin tur stärker hela samhället.

Läs mer om Innovation