Barnkonventionen - Socialdemokraterna

Barn

Gör Barnkonventionen till svensk lag

Alla barn ska kunna växa upp under trygga förhållanden. Varje barn har rätt att växa och utvecklas efter sina egna förutsättningar och önskemål, oavsett bakgrund och familjens ekonomi. Vi socialdemokrater vill att FN:s barnkonvention ska bli svensk lag.

Socialdemokraterna vill:

• göra FNs barnkonvention till svensk lag
  • höja barnbidragen och studiebidragen till gymnasister
  • ge barn till arbetslösa och föräldralediga föräldrar rätt att vara heltid i förskolan.
Portrait of representative Barn-, äldre- och jämställdhetsminister Åsa Regnér

Håller du med?

Inga barn ska växa upp i fattigdom

Sverige är ett av världens bästa land att växa upp i. Men idag har inte alla barn samma möjligheter att förverkliga sina drömmar. Vi socialdemokrater står alltid i opposition mot orättvisorna i samhället. Därför är det oacceptabelt att barn idag växer upp i fattigdom.

Klyftorna i samhället har vuxit och skolresultaten har fallit.  Den borgerliga regeringens ensidiga fokus på skattesänkningar fick gå före en bra välfärd. Det är inte värdigt Sverige och därför väljer nu regeringen gemensamma investeringar för jobb, skola och en bättre framtid för alla.

Alla barn ska ha samma rätt och möjlighet oavsett samhällsklass, kön, etnisk bakgrund, eventuella funktionshinder eller var de bor. Barnets bästa ska komma först vid alla beslut och åtgärder som rör barn. Därför pågår det ett arbete med att göra FNs barnkonvention till svensk lag.

Barnfattigdom finns för att barnens föräldrar är fattiga. Därför är en politik för fler jobb central för att bekämpa barnfattigdom och skapa bättre uppväxtvillkor. Vårt mål är att öka antalet personer som arbetar och antalet arbetade timmar i ekonomin så mycket att vi når lägst arbetslöshet i EU. Med fler jobb har vi råd med en bra välfärd och en bättre skola.

Uppdaterades senast: 19 april 2017

Det här har vi gjort:

• investerat i mindre klasser, fler lärare och andra vuxna i skolan samt insatser för att minska de sociala klyftorna i skolan
  • vi har höjt underhållsstödet
  • satsat på att stärka elevhälsan.