Barnomsorg - Socialdemokraterna

Barnomsorg

Barnomsorg av hög kvalitet är en central del av den svenska modellen

En modern barnomsorg är öppen och tillgänglig när föräldrarna arbetar. Föräldrar som arbetar på kvällar, nätter och helger ska precis som alla andra kunna lämna sina barn i trygghet innan jobbpasset.

Socialdemokraterna vill:

• att kommuner ska ha lagstadgad skyldighet att erbjuda barnomsorg på kvällar, nätter och helger.
Portrait of representative Gruppledare och ordförande Utbildningsutskottet Matilda Ernkrans

Håller du med?

Barnomsorg på kvällar och helger

När fler verksamheter i samhället kräver bemanning dygnet runt ökar behoven av barnomsorg på andra tider än kontorstid. Men möjligheten till barnomsorg på kvällar, nätter och helger finns inte överallt. Det gör att många föräldrar tvingas ordna omsorgen med hjälp av släkt och vänner eller tacka nej till arbete på grund av att barnomsorg saknas.

En tillgänglig barnomsorg är en förutsättning för att både kvinnor och män ska kunna arbeta heltid. Barnomsorg av hög kvalitet är en central del av den svenska modellen. Den är en förutsättning för att föräldrar ska kunna jobba heltid och känna sig trygga med att deras barn vistas i en miljö som är trygg och lärorik. När fler arbetar får vi också råd med en välfärd att vara stolta över.

Den socialdemokratiskt ledda regeringen har utökat stödet till huvudmän som erbjuder mer omsorg på kvällar, nätter och helger. Det är ett viktigt första steg men utvecklingen behöver fortsätta.

Uppdaterades senast: 28 mars 2017

Det här har vi gjort:

• utökat statsbidraget för att kommuner ska erbjuda barnomsorg på kvällar, helger och nätter
  • investerat i mer personal och minskade barngrupper i förskolan och fritidshemmet.
Relaterade ämnen
  • A-kassan

Sverige behöver en stark omställningsförmåga. I dagens globala konkurrens är det viktigt att snabbt kunna anpassa sig efter nya förutsättningar och ta till sig ny kompetens. Därför behövs en väl fungerande och solidariskt finansierad arbetslöshetsförsäkring.

• Arbetsrätt

Arbetsrätten skapar förutsättningar för ett arbetsliv som tillgodoser både arbetstagarnas och arbetsgivarnas behov av flexibilitet, trygghet och inflytande.

• Barn

Alla barn ska kunna växa upp under trygga förhållanden. Varje barn har rätt att växa och utvecklas efter sina egna förutsättningar och önskemål, oavsett bakgrund och familjens ekonomi. Vi socialdemokrater vill att FN:s barnkonvention ska bli svensk lag.

• Barnkonventionen

• Barnomsorg

• Den svenska modellen

Den svenska modellen skapar ordning och reda på arbetsmarknaden eftersom staten, fack och arbetsgivare samverkar. Vi socialdemokrater vill se ett land där vi samarbetar för att utveckla vår samhällsmodell, där anställningstryggheten stärks med kollektivavtal. Där ingen ska behöva rea ut sin arbetskraft för att få ett jobb.

• Ekonomiskt bistånd

Några av de vanligaste skälen till att människor får ekonomiskt bistånd är arbetslöshet och sjukdom. Därför ska vi nå EU:s lägsta arbetslöshet till år 2020. Med fler i jobb får vi råd med en välfärd att vara stolta över.

• Feminism

Rätten till ett arbete som det går försörja sig på är grunden för ett jämlikt, jämställt och solidariskt samhälle. Ökad jämställdhet ger ökad sysselsättning. I den svenska modellen är jämlikhet, jämställdhet och solidaritet centralt. Socialdemokraterna är ett feministiskt parti som gjort stora satsningar på ökad jämställdhet.

• Friskolor

Vi värnar rätten att välja skola. Men vi vet också att skolan inte är som vilken annan marknad som helst. Syftet med svensk skola ska varken vara vinst eller religiös påverkan. Därför behöver regelverket kring de fristående skolorna stramas upp.

• Fritidshem

Vi vill att fritidshemmen ska vara en självklar del av skoldagen. En trygg plats för kunskap, skapande, läxläsning, musik och idrott. Fritidshemmens lekfulla lärande ska göra varje elevs skoldag komplett.

• Funktionsnedsättning

För Socialdemokraterna handlar tillgänglighet om att forma ett samhälle där alla behövs och alla kan delta. Personer med funktionsnedsättning ska kunna vara fullt delaktiga i alla delar av det politiska, sociala, ekonomiska och kulturella livet.

• Förskola

Socialdemokraterna arbetar för en förskola som är lärorik och stimulerande för alla barn. Barngrupperna ska inte vara för stora och barnen ska erbjudas en trygg miljö där behörig och kunnig personal har tid att se varje barn.

• Förskoleklass

Alla barn har rätt att få en bra start på sitt lärande. Därför vill vi stärka övergången från förskola till skola genom att höja kvaliteten och likvärdigheten i förskoleklassen.

• Föräldraförsäkring

Alla barn har rätt till en nära relation med båda sina föräldrar. Varken kvinnor eller män ska behöva välja mellan föräldraskap och arbete. Därför vill Socialdemokraterna förbättra föräldraförsäkringen.

• Kollektivavtal

Den svenska modellen bygger på samverkan mellan fack och arbetsgivare som sluter kollektivavtal om löner och andra anställningsvillkor. Det är en framgångsrik modell som bidragit till ordning och reda på arbetsmarknaden och en positiv utveckling för hela landet.

• Pension

De som varit med och byggt upp vårt land och med sitt arbete lagt grunden för vår gemensamma välfärd har rätt till trygghet under ålderdomen. Pensionen ska vara hållbar och jämställd. Pensionärsskatten ska avskaffas.

• Skatter

Socialdemokratins ekonomiska politik syftar till full sysselsättning. Kunskapsresultaten i skolan, fungerande vård, ökad trygghet mot brott och framtidsinvesteringar går före nya skattesänkningar.

• Socialbidrag

• Trygghet

Trygghet är en förutsättning för ett jämlikt samhälle. Det kan inte skapas med skattesänkningar, nedskärningar och sänkta löner. Istället behöver vi samlas för att minska klyftorna, bryta segregationen, bekämpa brottsligheten och stärka sammanhållningen i hela landet.

• Ungdomsarbetslöshet

För socialdemokraterna är kampen mot arbetslösheten den viktigaste uppgiften. Ingen ung ska vara utan arbete. Ett ensidigt fokus på skattesänkningar och privatiseringar sänker inte arbetslösheten och skapar inte fler jobb.

• Vinst i välfärden

Välfärden är ingen vanlig marknad. Den ska vara generell och öppen för alla. Skattebetalarnas pengar ska gå till vad de är avsedda för. Därför måste vinstjakten stoppas och kvaliteten hamna i fokus.

• Välfärd

Sverige ska vara ett välfärdsland som bygger på sammanhållning. Alla ska bidra och alla ska få ta del av välfärden. Vi socialdemokrater är övertygade om att det ger bäst förutsättningar för alla att växa och förverkliga sina livsdrömmar.

• Äldre

Socialdemokraterna vill att äldre ska få bestämma själva över sitt liv och sin vardag, oavsett om det handlar om deltagande i arbetslivet eller vad de vill få hjälp med från hemtjänsten.

Håller du med?
Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.