Bistånd - Socialdemokraterna

Internationell utveckling och bistånd

För fattigdomsbekämpning och hållbar utveckling

Sveriges bistånd ska användas till att minska fattigdomen och orättvisorna i världen. Vi vill arbeta för att fler barn ska kunna gå i skolan, att fler människor ska få tillgång till rent vatten och att kvinnor och flickor ska ha lika möjligheter till utbildning, arbete och inflytande som män och pojkar.

Socialdemokraterna vill:

• att alla politikområden ska samverka för att nå en hållbar utveckling i världen
  • att minst 50 procent av biståndet ska gå till satsningar för kvinnor och barn
  • att det ska vara höga krav på ordning och reda samt resultat i biståndsarbetet.
Portrait of representative Utrikesminister Margot Wallström

Håller du med?

Bistånd för fattigdomsbekämpning och hållbar utveckling

Socialdemokraterna är övertygade om att välståndet i världen både måste ökas och fördelas rättvist. Sverige kan genom utvecklingssamarbete, det som kallas bistånd, medverka till en utveckling som gör det möjligt. Utvecklingssamarbetet ska hålla en hög kvalitet och ge resultat. Bistånd kan, rätt använt, vara en katalysator för utveckling, jämlikhet och framtidstro, men också ett sätt att bekämpa korrumperade odemokratiska styrelseskick. Samstämmighet inom och mellan politikområden är avgörande för att målen för biståndet kan nås.

Arbetet för att stärka kvinnors rättigheter och för ökad jämställdhet har länge varit en hörnsten i socialdemokratisk politik. Att rikta utvecklingssamarbetet till kvinnor stärker deras ställning men det är också ett effektivt sätt att bekämpa fattigdom och förtryck, främja utveckling och åstadkomma hållbar förändring. Ökad jämställdhet ger minskad fattigdom.

Sverige har en lång tradition av ett generöst och ambitiöst bistånd och är en av världens största biståndsgivare per capita. Bistånd är en viktig del i att göra det möjligt för människor att ta sig ur fattigdom och förtryck. Vi socialdemokrater står fast vid enprocentmålet som innebär att Sverige lägger cirka en procent av sin bruttonationalinkomst på internationellt utvecklingssamarbete.

Uppdaterades senast: 21 februari 2018

Det här har vi gjort:

• antagit en feministisk utrikespolitik som bl.a. ska arbeta för att bistånd mer strategiskt ska främja jämställdhet och kvinnors och flickors rättigheter
  • satsat 1,7 miljarder i en biståndsstrategi för Syrienkrisen för att bygga framtidstro för de som drabbats med satsningar på skolor, sjukvård och arbetstillfällen
  • bidragit till införande av sexualundervisning i skolan i 21 länder i Afrika.
Relaterade ämnen
  • Antirasism

Socialdemokraterna är ett antirasistiskt parti som strävar efter jämlikhet oavsett hudfärg, etnicitet, kulturell tillhörighet eller religion. Vi socialdemokrater står upp för alla människors lika värde och kan aldrig tolerera rasism och främlingsfientlighet.

• Arbetskraftsinvandring

I ett starkare samhälle, ett tryggare Sverige ska arbetskraftsinvandring ett tillskott – inte ett sätt att utnyttja människor. Arbetskraftsinvandring ska bara tillåtas när det inte går att hitta rätt personer i Sverige. Jobb i yrken där det inte råder brist på arbetskraft ska gå till arbetslösa personer i Sverige. Idag har Sverige mer liberala regler för arbetskraftsinvandring än något annat jämförbart land.

• Barnkonventionen

Alla barn ska kunna växa upp under trygga förhållanden. Varje barn har rätt att växa och utvecklas efter sina egna förutsättningar och önskemål, oavsett bakgrund och familjens ekonomi. Den socialdemokratiskt ledda regeringen har tagit initiativ till att FN:s barnkonvention nu blir svensk lag.

• Bistånd

• EU

Europeiska unionen är ett projekt för fred och frihet – på mellanstatlig grund. Sverige har dragit nytta av den inre marknaden, handelsavtal och den fria rörligheten – det har lett till fler jobb och en starkare tillväxt. Genom vårt medlemskap kan vi också vara med och påverka utvecklingen för ett mer jämlikt och grönt Europa. Genom samarbete med andra bygger vi ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige.

• Export

Svensk export är en grundbult i vår ekonomi som skapar tillväxt, sysselsättning och ökat välstånd. Svenska varor och tjänster är efterfrågade i hela världen. Det skapar jobb och välfärd i vårt land. Genom att exportera och importera varor och tjänster har Sveriges näringsliv kunnat växa sig starkt långt utanför vårt lands gränser och ta del av den globala marknaden.

• FN

FN är navet i det globala samarbetet för internationell fred och säkerhet. Därför vill Socialdemokraterna att Sverige genom sin plats i säkerhetsrådet och sitt långa FN-engagemang arbetar för ett starkare FN som bättre kan hantera kriser, värna folkrätten och mänskliga rättigheter samt främja utveckling.

• Främlingsfientlighet

Varje människa är unik, men människovärdet är lika. Alla människor har rätt att bli behandlade med respekt. På de principerna vilar vårt samhälle. Socialdemokraterna är ett antirasistiskt parti, som strävar efter jämlikhet oavsett hudfärg, etnisk och kulturell tillhörighet eller religion.

• Försvar och krisberedskap

Sveriges försvar ska bevara vår fred och självständighet, trygga stabiliteten i vårt närområde och bidra till att stärka internationell fred och säkerhet. De nationella behoven ska utgöra grunden för prioritering och utvecklingen – försvaret av Sverige börjar i Sverige. Därför vill vi socialdemokrater ha ett modernt, effektivt och folkligt förankrat försvar.

• Israel och Palestina

Socialdemokraterna tror på en framtid i Mellanöstern med två fria, livskraftiga och demokratiska stater som lever i fred sida vid sida. Samtalen mellan Israel och Palestina måste återupptas och målet vara att de ska leda fram till en varaktig fred.

• Migration, asyl- och flyktingpolitik

Människor som flyr från krig och konflikter måste kunna söka skydd när de tvingas lämna sina hem. Vi socialdemokrater värnar den reglerade invandringen där rätten för flyktingar att söka asyl är grundläggande. Inom EU måste flyktingmottagandet bäras mer solidariskt. På samma sätt måste vårt flyktingmottagande fördelas i hela Sverige.

• Mänskliga rättigheter

De mänskliga rättigheterna är universella, odelbara och individuella. Därför måste Sverige stå upp för de mänskliga rättigheterna varhelst i världen de inte efterlevs. Kampen mot diskriminering ska föras både nationellt och internationellt.

• Nedrustning

Vi socialdemokrater vill fortsätta driva den internationella nedrustningsfrågan och arbeta för en global kärnvapennedrustning. Diplomati måste alltid vara den första försvarslinjen.

• Säkerhetspolitik

Svensk säkerhetspolitik ska vara stabil och långsiktigt. Den ska innehålla: ett militärt alliansfritt Sverige, ett ökat samarbete i Norden, en aktiv Östersjöpolitik, ett stärkt Europasamarbete och ett starkare Förenta Nationerna (FN).

Håller du med?
Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.