Bostad - Socialdemokraterna

Bostad

Det måste byggas fler bostäder

Bostadsbristen är akut och behovet av bostäder ökar nu ytterligare när befolkningen växer snabbt. Den hämmar tillväxten i hela landet, inte minst i storstäderna. Det finns bara en lösning på detta problem: Bygg mer!

Socialdemokraterna vill:

• vi ska fortsätta att bygga och vi ska bygga bostäder som fler har råd att bo i. Vårt mål är att det byggs minst 250 000 nya bostäder under åren 2015-2020 och därefter i genomsnitt 45 000 bostäder om året fram till 2030
  • vi vill särskilt prioritera satsningar för att fler unga ska kunna flytta hemifrån och få sin första bostad
  • konkreta åtgärder för äldre i form av möjligheter till ökad rörlighet, tillgänglighet och trygghetsboende
  • kommunerna ska ha möjlighet att i högre utsträckning villkora markanvisningar och få rätt att i detaljplanen ange upplåtelseform som en del i att motverka segregation
  • vi säger nej till marknadshyror. Vi vill värna om allas rätt till en bostad, oavsett storlek på den egna eller föräldrarnas plånbok.

Det måste byggas fler bostäder

För oss socialdemokrater är bostaden en social rättighet och bostadspolitiken en viktig del av välfärdspolitiken. Tillgången till bostäder är också en grundläggande förutsättning för jobb och tillväxt.

Bostadsbristen gör det svårare att rekrytera personal med rätt kompetens och arbetssökande har svårt att ta de lediga jobb som finns. Ungdomar har svårt att flytta till ett första eget boende och studenter har problem att få bostad på studieorten.

Att öka bostadsbyggandet är därför en central fråga för både välfärd och tillväxt.

Vi vill se fler hyresrätter, bra bostäder för äldre, studentbostäder, klimatsmarta hus genom en ökad andel trähusbyggnation, blandade bostadsområden med både villor, radhus och flerfamiljshus som motverkar bostadssegregationen.

För att fler ska ha råd med även ett nybyggt boende måste stat och kommun ta ett gemensamt ansvar. Så skapar vi ett starkare samhälle. Ett tryggare Sverige.

Uppdaterades senast: 18 juni 2018

Det här har vi gjort:

• under mandatperioden har den socialdemokratiskt ledda regeringen genomfört den största statliga bostadssatsningen på 20 år
  • infört ett investeringsstöd för byggande av små hyreslägenheter och studentbostäder
  • infört en byggbonus till kommuner som bidrar till ett ökat bostadsbyggande
  • genomfört ändringar i plan- och bygglagen för att göra planprocessen mer effektiv.