Den svenska modellen - Socialdemokraterna

Den svenska modellen

Alla som arbetar i Sverige ska ha lika villkor och rättigheter i arbetslivet

Den svenska modellen skapar ordning och reda på arbetsmarknaden eftersom staten, fack och arbetsgivare samverkar. Vi socialdemokrater vill se ett land där vi samarbetar för att utveckla vår samhällsmodell, där anställningstryggheten stärks med kollektivavtal. Där ingen ska behöva rea ut sin arbetskraft för att få ett jobb.

Socialdemokraterna vill:

• skapa ordning och reda på svensk arbetsmarknad. Den svenska modellen där fack och arbetsgivare förhandlar om löner och villkor och tecknar kollektivavtal ska kunna tillämpas på utländska företag som bedriver verksamhet i Sverige
  • att heltid ska vara norm på hela arbetsmarknaden
  • ge polisen utökade möjligheter att genomföra arbetsplatsinspektioner för att kontrollera att arbetsgivarna inte har anställda som saknar rätt att vistas i Sverige
  • införa entreprenörsansvar
  • att de fackliga rättigheterna på EU-nivå garanteras genom ett bindande socialt protokoll. Att vidta fackliga stridsåtgärder över gränserna måste göras till en lagstadgad rättighet i EU
  • återinförande av skattereduktion för fackföreningsavgift.
Portrait of representative Arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson

Håller du med?

Ordning och reda på svensk arbetsmarknad

Alla som arbetar i Sverige ska ha lika villkor och rättigheter i arbetslivet. Den svenska kollektivavtalsmodellen ska gälla lika för såväl svenska som utländska företag som verkar i Sverige.

Den socialdemokratiskt ledda regeringen har föreslagit att svenska fackförbund alltid ska kunna kräva kollektivavtal. Kollektivavtal är avgörande för att den svenska arbetsmarknadsmodellen ska fungera.

I Sverige är det arbetsmarknadens parter som förhandlar om och träffar kollektivavtal om anställningsvillkor. Det måste gälla alla företag och inte bara några.

Utvecklingen inom bland annat transport, bygg- och restaurangsektorn visar att den fria rörligheten inom EU används för att utnyttja människor som kommer till Sverige för att arbeta. Konkurrens mellan företag ska bygga på kompetens, inte dåliga arbetsförhållanden och usla löner.

Krav på kollektivavtal vid upphandling gör det möjligt att komma tillrätta med den underbudskonkurrens som gett företag med rent mjöl i påsen stora svårigheter att vinna olika upphandlingar.

Sverige ska inte konkurrera genom försämrat anställningsskydd och lägre löner. Svenska kollektivavtal ska gälla i Sverige.

Uppdaterades senast: 28 mars 2017

Det här har vi gjort:

• stödjer tillkomsten av kollektivavtal och facklig organisering
  • arbetar mot de borgerliga partiernas krav på sänkta skatter eftersom de slår mot välfärden, utbildningssystemet och den sociala tryggheten
  • motverkar statlig inblandning i lönebildningen
  • avskaffat Lex Laval
  • utvecklat myndighetssamverkan mot osund konkurrens, fusk och brottslighet i arbetslivet.