Den svenska modellen - Socialdemokraterna

Den svenska modellen

Alla som arbetar i Sverige ska ha lika villkor och rättigheter i arbetslivet

Den svenska modellen skapar ordning och reda på arbetsmarknaden eftersom staten, fack och arbetsgivare samverkar. Vi socialdemokrater vill se ett land där vi samarbetar för att utveckla vår samhällsmodell, där anställningstryggheten stärks med kollektivavtal. Där ingen ska behöva rea ut sin arbetskraft för att få ett jobb.

Socialdemokraterna vill:

• skapa ordning och reda på svensk arbetsmarknad. Den svenska modellen där fack och arbetsgivare förhandlar om löner och villkor och tecknar kollektivavtal ska kunna tillämpas på utländska företag som bedriver verksamhet i Sverige
  • att heltid ska vara norm på hela arbetsmarknaden
  • införa entreprenörsansvar
  • att de fackliga rättigheterna på EU-nivå garanteras genom ett bindande socialt protokoll. Att vidta fackliga stridsåtgärder över gränserna måste göras till en lagstadgad rättighet i EU.
Portrait of representative Arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson

Håller du med?

Ordning och reda på svensk arbetsmarknad

Alla som arbetar i Sverige ska ha lika villkor och rättigheter i arbetslivet. Den svenska kollektivavtalsmodellen ska gälla lika för såväl svenska som utländska företag som verkar i Sverige.

Den socialdemokratiskt ledda regeringen har föreslagit att svenska fackförbund alltid ska kunna kräva kollektivavtal. Kollektivavtal är avgörande för att den svenska arbetsmarknadsmodellen ska fungera.

I Sverige är det arbetsmarknadens parter som förhandlar om och träffar kollektivavtal om anställningsvillkor. Det måste gälla alla företag och inte bara några.

Utvecklingen inom bland annat transport, bygg- och restaurangsektorn visar att den fria rörligheten inom EU används för att utnyttja människor som kommer till Sverige för att arbeta. Konkurrens mellan företag ska bygga på kompetens, inte dåliga arbetsförhållanden och usla löner.

Krav på kollektivavtal vid upphandling gör det möjligt att komma tillrätta med den underbudskonkurrens som gett företag med rent mjöl i påsen stora svårigheter att vinna olika upphandlingar.

Sverige ska inte konkurrera genom försämrat anställningsskydd och lägre löner. Svenska kollektivavtal ska gälla i Sverige.

Uppdaterades senast: 28 mars 2017

Det här har vi gjort:

• stödjer tillkomsten av kollektivavtal och facklig organisering
  • arbetar mot de borgerliga partiernas krav på sänkta skatter eftersom de slår mot välfärden, utbildningssystemet och den sociala tryggheten
  • motverkar statlig inblandning i lönebildningen
  • avskaffat Lex Laval.

Relaterade ämnen
  • A-kassan

Sverige behöver en stark omställningsförmåga. I dagens globala konkurrens är det viktigt att snabbt kunna anpassa sig efter nya förutsättningar och ta till sig ny kompetens. Därför behövs en väl fungerande och solidariskt finansierad arbetslöshetsförsäkring.

• Arbetsförmedlingen

Företagen måste kunna rekrytera kompetent personal. Arbetsgivarna ska kunna förvänta sig att Arbetsförmedlingen har tid och resurser att hjälpa dem att få tag i personal med rätt kompetens.

• Arbetskraftsinvandring

En mångfald på arbetsmarknaden är positivt och Sverige vinner på öppenhet. Arbetskraftsinvandring får aldrig användas för att utnyttja människor. Vi socialdemokrater vill se en handlingsplan för att få ordning och reda på svensk arbetsmarknad och få stopp på lönedumpning, skattefusk och utnyttjandet av svensk och utländsk arbetskraft. Svenska kollektivavtal ska gälla i Sverige.

• Arbetsrätt

Arbetsrätten skapar förutsättningar för ett arbetsliv som tillgodoser både arbetstagarnas och arbetsgivarnas behov av flexibilitet, trygghet och inflytande.

• Barnomsorg

En modern barnomsorg är öppen och tillgänglig när föräldrarna arbetar. Föräldrar som arbetar på kvällar, nätter och helger ska precis som alla andra kunna lämna sina barn i trygghet innan jobbpasset.

• Beredskapsjobb

De borgerliga partierna vill sätta statliga fattiglöner som riskerar sprida sig till stora grupper löntagare. Det är inte vägen framåt för Sverige. Socialdemokraterna investerar istället moderna beredskapsjobb - kollektivavtalsenliga jobb med enklare arbetsuppgifter som inte redan utförs hos våra myndigheter. Satsningen är en del av socialdemokraternas strategi för att utveckla den svenska modellen.

• Betyg

Betyg ska visa elevernas kunskaper – inte vara ett konkurrensmedel för skolor att locka till sig elever. Du ska kunna lita på betygssättningen, den ska vara likvärdig och inte skilja sig från skola till skola.

• Bostad

Bostadsbristen är akut och behovet av bostäder ökar nu ytterligare när befolkningen växer snabbt. Den hämmar tillväxten i hela landet, inte minst i storstäderna. Det finns bara en lösning på detta problem: Bygg mer!

• Den svenska modellen

• Föräldraförsäkring

Alla barn har rätt till en nära relation med båda sina föräldrar. Varken kvinnor eller män ska behöva välja mellan föräldraskap och arbete. Därför vill Socialdemokraterna förbättra föräldraförsäkringen.

• Kollektivavtal

Den svenska modellen bygger på samverkan mellan fack och arbetsgivare som sluter kollektivavtal om löner och andra anställningsvillkor. Det är en framgångsrik modell som bidragit till ordning och reda på arbetsmarknaden och en positiv utveckling för hela landet.

• Konsumentfrågor

Vi socialdemokrater vill stärka konsumentens makt. När företag inte följer regler måste det få tydligare konsekvenser. Samhället får inte svika de som hamnat i skuldfällan.

• Mat

Svensk livsmedelsproduktion har möjlighet att öka. Vi vill stärka konsumenternas rätt till information och stoppa matfusket. Det gör svenskt jordbruk och svensk matproduktion konkurrenskraftigt och ger jobb på landsbygden.

• Nittiodagarsgarantin

Ungdomsarbetslöshet är ett svek mot unga och ett misslyckande för Sverige. Socialdemokraterna har infört en 90-dagarsgaranti som ska ge alla unga jobb eller utbildning inom 90 dagar. Det är viktigare än skattesänkningar.

• Pension

De som varit med och byggt upp vårt land och med sitt arbete lagt grunden för vår gemensamma välfärd har rätt till trygghet under ålderdomen. Pensionen ska vara hållbar och jämställd. Pensionärsskatten ska avskaffas.

• Rekryteringsgap

Socialdemokraternas viktigaste prioritering är att sänka arbetslösheten. Vi vill stimulera Yrkesintroduktionsjobb som kombinerar arbete och utbildning för att stärka möjligheterna till ett första jobb. Det är viktigare än skattesänkningar.

• Sjukförsäkringen

Vi socialdemokrater vill ha en sjukförsäkring som innebär att den som är sjuk och inte kan arbeta ska ha rätt till snabb rehabilitering tillbaka till arbete, och ekonomisk trygghet under den tid det tar. En trygg försäkring är en förutsägbar försäkring. Därför är det viktigt att information om förändring av sjukpenning kommuniceras i god tid.

• Skatter

Socialdemokratins ekonomiska politik syftar till full sysselsättning. Kunskapsresultaten i skolan, fungerande vård, ökad trygghet mot brott och framtidsinvesteringar går före nya skattesänkningar.

• Utbildningskontrakt

- Vi ställer krav, men vi ger också ett tydligt löfte: Är du ung och arbetsför i Sverige, ska du aldrig någonsin vara långtidsarbetslös, du ska arbeta eller studera. /Stefan Löfven

• Vinst i välfärden

Välfärden är ingen vanlig marknad. Den ska vara generell och öppen för alla. Skattebetalarnas pengar ska gå till vad de är avsedda för. Därför måste vinstjakten stoppas och kvaliteten hamna i fokus.

• Yrkesutbildning

Vi vill att fler ska söka sig till en yrkesutbildning för att Sverige ska klara kompetensförsörjningen i framtiden. Ett konkurrenskraftigt Sverige kräver skickliga yrkesarbetare vilket i sin tur kräver attraktiva yrkesutbildningar.

• Äldre

Socialdemokraterna vill att äldre ska få bestämma själva över sitt liv och sin vardag, oavsett om det handlar om deltagande i arbetslivet eller vad de vill få hjälp med från hemtjänsten.

Håller du med?
Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.