Ekonomi - Socialdemokraterna

Vi investerar i jobb och framtidstro för alla

Fler människor i arbete och aktiva insatser mot arbetslösheten går först för Socialdemokraterna. Jobben och ordning och reda i statsfinanserna sätts främst i den ekonomiska politiken.

Socialdemokraterna vill:

• att investeringar i fler jobb och bättre skola går före fortsatta skattesänkningar
  • att Sverige mellan 2014 och 2020 ska öka antalet personer som arbetar och antalet arbetade timmar i ekonomin så mycket att Sverige når lägst arbetslöshet i EU
  • att det finanspolitiska ramverket med mål för den offentliga sektorns sparande och utgiftstak ska förstärkas i enlighet med den breda blocköverskridande överenskommelse som finns på området.
Portrait of representative Finansminister Magdalena Andersson

Jobben främst

Sverige är ett fantastiskt land. Men all den potential som finns i vårt land kommer inte till sin rätt. Den borgerliga regeringens ensidiga fokus på skattesänkningar och privatiseringar gjorde Sverige otryggt. Alltför många är arbetslösa och klyftorna i samhället håller människor tillbaka från att nå sina drömmar.

Den socialdemokratiskt ledda regeringen har bytt riktning för Sverige. Vi utvecklar den svenska modellen genom att investera i det som bygger vårt land starkt inför framtiden. Alla behövs i det arbetet. Därför ska alla som kan vara med och bidra, oavsett vem man är.

Ordning och reda i de offentliga finanserna är grunden. Vi socialdemokrater kommer att göra det som krävs för att säkerställa ordning och reda i statsfinanserna. Det övergripande målet för den ekonomiska politiken är att nå full sysselsättning. När fler jobbar får vi råd att investera i framtiden och en välfärd att vara stolta över. Våra prioriteringar är tydliga: Jobben är viktigast. Sedan skolan och välfärden. Mindre klasser och fungerande vård går före fler skattesänkningar.

Uppdaterades senast: 22 februari 2018