Ekonomi - Socialdemokraterna

En stark ekonomi är grunden för ett starkare samhälle

Socialdemokraterna vill använda den ekonomiska styrkan till investeringar i jobb, skola, vård och omsorg. Ett starkt samhälle med en trygg välfärd går före stora skattesänkningar.

Socialdemokraterna vill:

• öka investeringarna i välfärden med minst 30 miljarder nästa mandatperiod
  • investera i fler vägar till arbetsmarknaden. Satsningar på lokala jobbspår, bristyrkesutbildningar, validering och språkträning leder till att fler kommer i jobb
  • värna det finanspolitiska ramverket som sätter mål för det offentliga sparandet och skapar långsiktig stabilitet i de offentliga finanserna.
Portrait of representative Finansminister Magdalena Andersson

Jobben främst

För snart fyra år sedan fick Sverige en socialdemokratiskt ledd regering. Mycket har hänt sedan dess. 300 000 fler personer har idag ett jobb att gå till och stora underskott i statsfinanserna har vänts till stora överskott. Statsskulden har sänkts. Vi vill använda den ekonomiska styrkan som vi nu gemensamt arbetat ihop till att bygga ett tryggare Sverige som håller ihop. Jobbklyftan mellan inrikes och utrikes födda måste minska. Resurserna till skolan, sjukvården och äldreomsorgen behöver fortsätta öka.

Ordning och reda i de offentliga finanserna är grunden. Vi har sedan 2014 bedrivit en politik som förändrat Sverige i rätt riktning. Finanspolitiken har varit ansvarsfull, samtidigt som angelägna satsningar gjorts. Vi socialdemokrater kommer att göra det som krävs för att säkerställa ordning och reda i statsfinanserna. Det övergripande målet för den ekonomiska politiken är att nå full sysselsättning. När fler jobbar och ekonomin växer får vi råd att investera i ett starkare samhälle och en tryggare välfärd. Det går före stora skattesänkningar.

Uppdaterades senast: 08 juni 2018

Det här har vi gjort:

• vänt underskott i de offentliga finanserna till överskott
  • amorterat på statsskulden som nu är på den lägsta nivån sedan 1977
  • nu har 300 000 fler människor ett jobb att gå till, varav över 100 000 i välfärden
  • tillsatt en jämlikhetskommitté som ska ge förslag på långsiktiga lösningar för att minska klyftorna Sverige.