Ekonomi - Socialdemokraterna

Fler människor i arbete och aktiva insatser mot arbetslösheten

Sverige är ett fantastiskt land. Men all den potential som finns i vårt land kommer inte till sin rätt. Till år 2020 ska Sverige öka antalet personer som arbetar och antalet arbetade timmar i ekonomin så mycket att vi når lägst arbetslöshet i EU. Den borgerliga regeringens ensidiga fokus på skattesänkningar och privatiseringar gjorde inte Sverige bättre. Alltför många är arbetslösa och klyftorna i samhället håller människor tillbaka från att nå sina drömmar.

Socialdemokraterna vill:

• att investeringar i fler jobb och bättre skola går före fortsatta skattesänkningar. Investeringarnas andel av BNP ska öka
  • att Sverige mellan 2014 och 2020 ska öka antalet personer som arbetar och antalet arbetade timmar i ekonomin så mycket att Sverige når lägst arbetslöshet i EU
  • att det finanspolitiska ramverket med mål för den offentliga sektorns sparande och utgiftstak ska förstärkas i enlighet med den breda blocköverskridande överenskommelse som finns på området.
Portrait of representative Finansminister Magdalena Andersson

Håller du med?

Ordning och reda i statens finanser och investeringar för framtiden

Den socialdemokratiskt ledda regeringen har bytt riktning för Sverige och utvecklar den svenska modellen genom att investera i det som bygger vårt land starkt inför framtiden. Det är samarbete som har byggt Sverige starkt och nu krävs att alla parter som vill Sverige väl samarbetar.

Ordning och reda i de offentliga finanserna är grunden. Vi socialdemokrater kommer att göra det som krävs för att säkerställa ordning och reda i statsfinanserna. Det övergripande målet för den ekonomiska politiken är att nå full sysselsättning. När fler jobbar får vi råd att investera i framtiden och en välfärd att vara stolta över. Våra prioriteringar är tydliga: Jobben är viktigast. Sedan skolan och välfärden. Mindre klasser och fungerande vård går före fler skattesänkningar.

Uppdaterades senast: 26 april 2017
Relaterade ämnen
  • Digitalisering

Sverige ska fortsätta vara ett ledande land när det gäller tillgång till snabbt bredband. Snabbt bredband och en pålitlig mobiltäckning är ett måste för att människor och näringsliv ska kunna bo och leva i hela landet.

• Ekonomi

• Energi

Sverige behöver god tillgång till el med konkurrenskraftiga priser. Vårt land har unika förutsättningar för förnybar energi. Energi från vind, vatten och skog har stor potential att byggas ut under lång tid framöver. Vi socialdemokrater vill se ett land där vi samlas för att utveckla gemensamma lösningar. En stabil energiförsörjning är viktigt för fler jobb i Sverige.

• Export

Svensk export är en grundbult i vår ekonomi som skapar tillväxt, sysselsättning och ökat välstånd. Svenska varor och tjänster är efterfrågade i hela världen. Det skapar jobb och välfärd i vårt land. Genom att exportera och importera varor och tjänster har Sveriges näringsliv kunnat växa sig starkt långt utanför vårt lands gränser och ta del av den globala marknaden.

• Företagande och entreprenörskap

För att klara jobben behöver Sverige ett starkt näringsliv, byggt såväl på stora exportföretag som på små och medelstora företag som växer med fler anställda. Vi socialdemokrater vill ta tillvara växkraften i entreprenörskap och småföretagande och vi vill stärka näringslivsklimatet så att fler startar företag men även så att befintliga företag och potentiella företag kan växa, exportera och anställa fler. Stora företag är viktiga för sysselsättningen. Men de nya jobben skapas främst i små och medelstora företag. Ett konkurrenskraftigt och dynamiskt näringsliv är grunden för att skapa fler, nya och bättre jobb i Sverige.

• Innovation

Sverige ska vara världsledande på att ta fram nya produkter, tjänster och affärsidéer. Innovation skapar framtidens nya jobb i Sverige.

• Kärnkraft

Socialdemokraterna vill att kärnkraften successivt fasas ut med hänsyn till sysselsättning och välfärd och i den takt kärnkraftselen kan ersättas med el från förnybara källor och energieffektivisering. Dock är Sverige idag ett av världens mest kärnkraftberoende länder. Kärnkraften kommer att utgöra en viktig del av vår elproduktion för lång tid framöver. Den ska användas på ett säkert och effektivt sätt.

• Nyindustrialisering

Sverige ska fortsätta att vara ett av världens ledande länder när det gäller industriell produktion. När vi lägger så stor vikt vid industrins fortsatta utveckling är det utifrån en insikt om dess avgörande betydelse för Sveriges och välfärdens utveckling.

• Näringspolitik och konkurrens

Sverige har länge varit ett konkurrenskraftigt land. Runt om i världen efterfrågas svenska varor och tjänster. Det är viktigt för jobb och välfärd. Sverige och svenska företag står sig väl i den globala konkurrensen. Svensk export tar världsmarknadsandelar och tillväxten är hög.

• Regional tillväxt

Socialdemokraterna vill stärka jobbförutsättningarna i hela Sverige. En modern och aktiv regional tillväxtpolitik för hela landet inriktas på att regionerna ska ges möjligheter att växa och utvecklas efter sina särskilda förutsättningar, såväl i städer som på landsbygden. Ju fler regioner som är starka och expansiva, desto bättre för Sverige.

• Skatter

Socialdemokratins ekonomiska politik syftar till full sysselsättning. Kunskapsresultaten i skolan, fungerande vård, ökad trygghet mot brott och framtidsinvesteringar går före nya skattesänkningar.

• Vinst i välfärden

Välfärden är ingen vanlig marknad. Den ska vara generell och öppen för alla. Skattebetalarnas pengar ska gå till vad de är avsedda för. Därför måste vinstjakten stoppas och kvaliteten hamna i fokus.

Håller du med?
Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.