Familjevecka - Socialdemokraterna

Familjevecka

En veckas extra ledighet per år för föräldrar

I vårt starka samhälle ska du som förälder både kunna jobba heltid och ha barn – utan att behöva slå knut på dig själv eller gå ner i arbetstid.

Socialdemokraterna vill:

• införa en extra veckas ledighet per förälder och år – en familjevecka
  • den som är ensam vårdnadshavare får tio dagar.
Portrait of representative Utrikesminister Margot Wallström

Håller du med?

Sverige goda ekonomi ska komma alla till del

Socialdemokraterna har de senaste fyra åren vänt stora budgetunderskott till överskott, minskat arbetslösheten och betalat av på statsskulden –  samtidigt som vi investerat i välfärden. Svenska folket har arbetet ihop ett välstånd som vi gemensamt bestämmer hur vi ska fördela. Socialdemokraterna vill att Sveriges ekonomiska styrka ska komma alla till del, för oss går det före skattesänkningar för rika.

Vi socialdemokrater har alltid prioriterat bygget av det starka samhället framför skattesänkningar för de som har mest. När tiderna förändras behöver välfärden hänga med. Därför har vi socialdemokrater genom åren infört längre semester, pappamånader, maxtaxa i förskolan och höjda barnbidrag. Nu tar vi nästa steg genom att ytterligare underlätta för föräldrar som jobbar.

Vi har en generös föräldraförsäkring, en förskola som alla har råd med och utbyggd fritidsverksamhet. Men trots detta ser vi ändå att risken för sjukskrivning på grund av psykisk ohälsa är högre bland föräldrar som jobbar än i andra grupper. Många föräldrar får inte tiden att gå ihop, vissa känner sig till och med tvungna att gå ner i arbetstid. Det är inte hållbart. Därför vill vi nu underlätta ytterligare för föräldrar som jobbar.

Socialdemokraterna vill införa en extra veckas ledighet för föräldrar. En familjevecka - per år. Föräldrar som arbetar får fem lediga dagar var som de kan ta ut när barnen inte kan vara i skolan på grund av lov, planeringsdagar och liknande. Förslaget gäller för föräldrar till barn mellan 4 och 16 år.

Uppdaterades senast: 29 augusti 2018