Feminism - Socialdemokraterna

Jämställdhet

Ökad jämställdhet ger ökad sysselsättning

I vårt starka samhälle är rätten till ett arbete som det går försörja sig på grundläggande. Ökad jämställdhet ger ökad sysselsättning. Socialdemokraterna är ett feministiskt parti som gjort stora satsningar på ökad jämställdhet.

Socialdemokraterna vill:

• att heltid ska vara norm på hela arbetsmarknaden. Alla som vill gå upp i arbetstid ska få möjlighet att göra det
  • stoppa allmän visstid och hyvling
  • stärka skyddet för trakasserier i arbetslivet
  • jämställdhetsarbetet i skolan ska bedrivas kontinuerligt och inte i projekt för en begränsad tid.
Portrait of representative Barn-, äldre- och jämställdhetsminister Lena Hallengren

Håller du med?

Jämställdhet, tillväxt och jobb hänger ihop

Fortfarande har kvinnor lägre löner än män och sämre möjligheter att utvecklas i arbetet. Sverige är inte jämställt. Kvinnor och män ska ha lika rätt och lika ansvar i familjeliv, yrkesliv och samhällsliv. Det är unga, framför allt unga kvinnor som mår allt sämre. Bland unga kvinnor är andelen otrygga anställningar störst. Det finns ett tydligt samband mellan anställningsvillkor och sexuella trakasserier. Osäkra och korta anställningar innebär mer ensidiga och monotona arbetsuppgifter, mindre frihet och sämre möjligheter till utveckling.

Uppdaterades senast: 14 juni 2018

Det här har vi gjort:

• minskat arbetslösheten
  • gjort det svårare att stapla visstider på varandra
  • ökat tiden för deltidsstämpling i A-kassan
  • höjt flerbarnstillägg
  • höjd inkomstgräns i bostadsbidraget
  • satsning för att minska mäns våld mot kvinnor
  • särskilda satsningar på kvinnors arbetsmiljö.