Folkbildning - Socialdemokraterna

Folkbildning

för demokrati och utveckling

Folkbildning är en viktig del för ett livslångt lärande. En oberoende folkbildning är en central del i den socialdemokratiska politiken för bildning, utbildning, demokrati och kultur.

Socialdemokraterna vill:

• värna folkbildningens självständighet och oberoende
  • att studieförbund och folkhögskolor får rätt förutsättningar för att utvecklas
  • genomföra en ny kultur- och folkbildningssatsning.
Portrait of representative Gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström

Håller du med?

Folkbildning för demokrati och utveckling

Svensk folkbildning har en lång tradition av lärande och bildning som bygger på demokratisk grund och deltagarnas kraft och engagemang. Folkbildningen bidrar till en demokratisk utveckling av samhället och individens självförverkligande. Den omfattar verksamhet inom folkhögskolor och studieförbund och båda delarna är viktiga. Folkbildningen kännetecknas av att den är ”fri och frivillig”, det vill säga fri från politisk styrning och frivillig för deltagarna.

Folkbildningens unika position mellan det formella och informella kunskapssystemet måste värnas. Genom att erbjuda bildning genom livet utan tvång skapas lärandemiljöer där människor kan växa och utvecklas på andra sätt än i skolan eller på arbetsmarknaden. Vi socialdemokrater anser att det också fortsatt är viktigt att slå fast och värna folkbildningens, från staten, fria och oberoende ställning. Samtidigt ska den folkbildning som finns vila på demokratiska grunder och utgå från alla människors lika värde och rättigheter.

Uppdaterades senast: 09 april 2017

Det här har vi gjort:

• byggt ut folkhögskolan med tusentals nya platser
  • tillfört nya medel till studiemotiverande kurser, folkbildningsinsatser och svenskundervisning
  • satsat på studieförbundens arbete med ”Svenska Från Dag Ett” och ”Vardagssvenska” för att ge asylsökande svenskundervisning under asylprocessen.
Relaterade ämnen
  • Betyg

Betyg ska visa elevernas kunskaper – inte vara ett konkurrensmedel för skolor att locka till sig elever. Du ska kunna lita på betygssättningen, den ska vara likvärdig och inte skilja sig från skola till skola.

• Folkbildning

• Folkhögskola

Folkhögskolans potential att utveckla människor är enorm. Av egen kraft och tillsammans med andra kan folkhögskolan bidra till människors behov av att hitta nya vägar i livet.

• Forskning

Sverige ska vara en ledande kunskaps- och forskningsnation. Vi ska delta i den främsta internationella kunskapsutvecklingen. Så löser vi samhällets framtidsutmaningar och främjar ett konkurrenskraftigt svenskt näringsliv.

• Friskolor

Vi värnar rätten att välja skola. Men vi vet också att skolan inte är som vilken annan marknad som helst. Syftet med svensk skola ska varken vara vinst eller religiös påverkan. Därför behöver regelverket kring de fristående skolorna stramas upp.

• Fritidshem

Vi vill att fritidshemmen ska vara en självklar del av skoldagen. En trygg plats för kunskap, skapande, läxläsning, musik och idrott. Fritidshemmens lekfulla lärande ska göra varje elevs skoldag komplett.

• Förskola

Socialdemokraterna arbetar för en förskola som är lärorik och stimulerande för alla barn. Barngrupperna ska inte vara för stora och barnen ska erbjudas en trygg miljö där behörig och kunnig personal har tid att se varje barn.

• Förskoleklass

Alla barn har rätt att få en bra start på sitt lärande. Därför vill vi stärka övergången från förskola till skola genom att höja kvaliteten och likvärdigheten i förskoleklassen.

• Gymnasieskola

En avslutad gymnasieutbildning är den bästa försäkringen mot arbetslöshet. Därför behöver avhoppen från gymnasiet minska och fler elever lämna gymnasieskolan med fullständiga betyg. Gymnasiet ska vara obligatoriskt för alla elever.

• Högskola

Universitet och högskolor ska finnas över hela landet och hålla hög kvalitet i såväl utbildning som forskning. En socialdemokratisk högskolepolitik är en regional och nationell tillväxtmotor som bidrar till jobb, bildning och innovation.

• Integration och mångfald

När människor flyttar sprids arbetskraft, kunskap och idéer, nätverk växer och nya möjligheter uppstår. Det tar för lång tid för många nyanlända flyktingar och invandrare att etablera sig på arbetsmarknaden. Alla måste få möjlighet att försörja sig själva i vårt land. En framgångsrik jobbpolitik spelar en central roll för att bryta segregationen.

• Lärare

Alla barn och elever har rätt att möta behöriga och kompetenta lärare som går in i klassrummet med höga förväntningar på var och en. Därför investerar Socialdemokraterna kraftfullt i läraryrkets attraktivitet.

• Läxor

Läxor kan bidra till ökad kunskap men också tydliggöra ojämlika hemförhållanden. Alla elever ska få rätt stöd i läxläsningen, oberoende av föräldrarnas bakgrund eller ekonomiska situation.

• Nationella prov

De nationella proven ska vara rättssäkra för eleverna och stödja lärarna i sin bedömning och betygssättning. Då krävs det att de är färre och tar mindre av lärarnas arbetstid.

• Nittiodagarsgarantin

Ungdomsarbetslöshet är ett svek mot unga och ett misslyckande för Sverige. Socialdemokraterna har infört en 90-dagarsgaranti som ska ge alla unga jobb eller utbildning inom 90 dagar. Det är viktigare än skattesänkningar.

• Nyanlända elever

Alla elever har rätt att få likvärdiga förutsättningar i den svenska skolan. På samma sätt som att alla kommuner ska dela på ansvaret för nyanländas etablering behöver alla skolor dela på ansvaret för nyanlända elever.

• Rekryteringsgap

Socialdemokraternas viktigaste prioritering är att sänka arbetslösheten. Vi vill stimulera Yrkesintroduktionsjobb som kombinerar arbete och utbildning för att stärka möjligheterna till ett första jobb. Det är viktigare än skattesänkningar.

• Rektorer

Framtidens rektor ska ha tid och kompetens för sitt viktigaste uppdrag – det pedagogiska ledarskapet. Det krävs för att nå höga kunskapsresultat och en likvärdig skola.

• Studiemedel

Ett generöst studiemedelssystem gör att människor med olika ekonomiska förutsättningar kan utbilda sig. Det är bra för såväl individen som samhället.

• Ungdomsarbetslöshet

För socialdemokraterna är kampen mot arbetslösheten den viktigaste uppgiften. Ingen ung ska vara utan arbete. Ett ensidigt fokus på skattesänkningar och privatiseringar sänker inte arbetslösheten och skapar inte fler jobb.

• Utbildning

Investeringar i utbildning och forskning lägger grunden för människors frihet, arbete och välfärd. Vi vill satsa på utbildning så att Sverige konkurrerar med kunskap, inte låga löner och sämre anställningsvillkor.

• Utbildningskontrakt

- Vi ställer krav, men vi ger också ett tydligt löfte: Är du ung och arbetsför i Sverige, ska du aldrig någonsin vara långtidsarbetslös, du ska arbeta eller studera. /Stefan Löfven

• Vinst i välfärden

Välfärden är ingen vanlig marknad. Den ska vara generell och öppen för alla. Skattebetalarnas pengar ska gå till vad de är avsedda för. Därför måste vinstjakten stoppas och kvaliteten hamna i fokus.

• Vuxenutbildning

Sverige ska vara ett land där människor genom hela livet kan utbilda sig och fylla på sina kunskaper för att ta de jobb som växer fram. I en allt mer kunskapsintensiv ekonomi ställs högre krav på förnyade kunskaper och färdigheter.

• Yrkesintroduktionsjobb

Socialdemokraterna vill stoppa ungdomsarbetslösheten. Yrkesintroduktionsjobb kombinerar arbete och utbildning för att stärka möjligheterna till ett första jobb. Det är viktigare än skattesänkningar.

• Yrkesutbildning

Vi vill att fler ska söka sig till en yrkesutbildning för att Sverige ska klara kompetensförsörjningen i framtiden. Ett konkurrenskraftigt Sverige kräver skickliga yrkesarbetare vilket i sin tur kräver attraktiva yrkesutbildningar.

Håller du med?
Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.