Fritidshem - Socialdemokraterna

Fritidshem

Mindre elevgrupper och fler fritidsaktiviteter

Fritidshemmen ska vara en självklar del av skoldagen. En trygg plats för kunskap, skapande, läxläsning, musik och idrott. En fritidsverksamhet av hög kvalitet kan både bidra till högre kunskaper och ge alla barn en meningsfull fritid.

Socialdemokraterna vill:

• höja personaltätheten och stärka kvaliteten i fritidshemmen
  • utveckla samverkan mellan fritidshem och föreningsliv för att fler barn ska få ägna sig åt olika föreningsaktiviteter
  • att fritidshemmets lärandeuppdrag synliggörs och att personalen får tid att planera och utveckla verksamheten.
Portrait of representative Gruppledare och ordförande Utbildningsutskottet Matilda Ernkrans

Håller du med?

Vi vill satsa på att höja personaltätheten och stärka kvaliteten i fritidshemmen

De flesta elever på lågstadiet går på fritidshem under eftermiddagarna. Det är en omtyckt och viktigt verksamhet för många barn och föräldrar, men under allt för lång tid har resurserna till fritids minskat. Vi har brutit den utvecklingen genom investeringar i stärkt kvalitet och högre personaltäthet. Nu ser vi att barngrupperna i fritids börjar minska för första gången på många år. Vi vill fortsätta stärka fritidshemmens viktiga verksamhet.

Fritidshem av hög kvalitet har betydelse för barns utveckling. Genom att sätta leken i centrum kan fritidspedagogiken stärka elevernas kunskaper, samarbetsförmåga, självkänsla och sociala utveckling. Fritidshemmen har därmed potential att bidra till både högre kunskapsresultat och jämlika livschanser.

Vi vill utveckla samverkan mellan fritidshem och föreningsliv så att fler barn kan få ägna sig åt fritidsaktiviteter på eftermiddagarna. Läxhjälp, idrottsträning och Kultur- och musikskola inom ramen för fritidshemmets verksamhet skulle underlätta livspusslet för många familjer, ge alla elever samma stöd i skolarbetet och samma chans till en meningsfull fritid.

Uppdaterades senast: 11 juni 2018

Det här har vi gjort:

• investerat 500 miljoner per år i mer personal och stärkt kvalitet i fritidshemmen

• tillfört ett särskilt kapitel i läroplanen för att tydliggöra och kvalitetssäkra fritidshemmens verksamhet
  • minskat barngrupperna och anställt fler pedagoger
  • rustat upp lokaler och utemiljöer
  • infört att också fritidspedagoger ska omfattas av lärarlegitimationsreglerna.