Fritidshem - Socialdemokraterna

Fritidshem

Utveckla skoldagen med fritids

Vi vill att fritidshemmen ska vara en självklar del av skoldagen. En trygg plats för kunskap, skapande, läxläsning, musik och idrott. Fritidshemmens lekfulla lärande ska göra varje elevs skoldag komplett.

Socialdemokraterna vill:

• höja personaltätheten och stärka kvaliteten i fritidshemmen
  • utveckla samverkan mellan fritidshem och föreningsliv för att fler barn ska få ägna sig åt olika föreningsaktiviteter
  • att fritidshemmets lärandeuppdrag synliggörs och att personalen får tid att planera och utveckla verksamheten.
Portrait of representative Gruppledare och ordförande Utbildningsutskottet Lena Hallengren

Håller du med?

Vi vill satsa på höjd personaltäthet och stärka kvaliteten i fritidshemmen

De flesta elever på lågstadiet går på fritidshem under eftermiddagarna. Det är en omtyckt och viktigt verksamhet för många barn och föräldrar, men resurserna har minskat under lång tid. Under 2006-2014 ökade barngruppernas storlek med i genomsnitt nästan tio barn per grupp. Vi Socialdemokrater vill satsa på höjd personaltäthet och stärka kvaliteten i fritidshemmen.

Fritidshem av hög kvalitet har betydelse för barns utveckling. Genom att sätta leken i centrum kan fritidspedagogiken stärka elevernas kunskaper, samarbetsförmåga, självkänsla och sociala utveckling. Fritidshemmen har därmed potential att bidra till både högre kunskapsresultat och jämlika livschanser.

Vi vill utveckla samverkan mellan fritidshem och föreningsliv så att fler barn kan få ägna sig åt fritidsaktiviteter på eftermiddagarna. Läxhjälp, idrottsträning och Kultur- och musikskola inom ramen för fritidshemmets verksamhet skulle underlätta livspusslet för många familjer, ge alla elever samma stöd i skolarbetet och samma chans till en meningsfull fritid.

Uppdaterades senast: 28 mars 2017

Det här har vi gjort:

• tillfört ett särskilt kapitel i läroplanen för att tydliggöra och kvalitetssäkra fritidshemmens verksamhet
  • minskat barngrupperna och anställt fler pedagoger
  • rustat upp lokaler och utemiljöer.