Havsmiljö - Socialdemokraterna

Havsmiljö

En bättre havsmiljö kräver insatser

Hav och sjöar ska klaras från övergödning och försurning. Den biologiska mångfalden säkras i åar och älvar. Gifter och plast ska inte spridas i havet och fiskbestånden vara hållbara. Vårt rena dricksvatten ska ha ökat skydd.

Socialdemokraterna vill:

• att kraftfulla åtgärder mot övergödning genomförs
  • ta fram nya metoder för att minska läkemedelsresterna i avloppsvattnet
  • fortsätta insatser mot överfiske, minska bottentrålning och satsa på mer fiskodling
  • skapa fler marina reservat som skyddar haven och fisket.
Portrait of representative Gruppledare och ordförande Miljö- och jordbruksutskottet Åsa Westlund

Håller du med?

Rent hav och rent dricksvatten

Ökat kretsloppstänkande med våra näringsämnen och bättre reningen av vårt avloppsvatten kan minska utsläppen av fosfor och kväve i havet. Läckaget från konstgödsel måste minska.

Den stora förekomsten av mikroplatser i havsmiljön är oroande och måste stoppas. Organismer skadas och dessutom knyter partiklarna an till miljögifter som orsakar problem långt upp i näringskedjan. Dumpning av plastskräp från fartyg måste upphöra.

Havens ekosystem är allvarligt hotade. Vi måste fortsätta arbeta för ett hållbart fiske. Känsliga områden ska skyddas från bottentrålning och mindre miljöpåverkande fiskeredskap stimuleras. Bottentrålning som får stora effekter på bottenfaunan stoppas i hela EU.  Fiskodling med höga miljökrav kan skydda vilda bestånd av fisk och skapa jobb i landsbygd.

Dricksvattnet och våra dricksvattentäkter måste få ett starkare lagligt skydd. Vi ska arbeta för att metoder för att rena läkemedelsrester utvecklas och att UV-rening används.

Uppdaterades senast: 08 juni 2018

Det här har vi gjort:

• kraftigt ökat pengarna i statsbudgeten och skapat flera nya marina reservat
  • förstärkt miljöövervakning av hav- och vatten
  • infört ett förbud mot mikroplaster i kosmetika och andra åtgärder minskad plastanvändning
  • tagit initiativ till en global FN-konferens om havsmiljö.