Havsmiljö - Socialdemokraterna

Havsmiljö

En bättre havsmiljö kräver insatser

Hav och sjöar ska klaras från övergödning och försurning. Den biologiska mångfalden säkras i åar och älvar. Gifter och plast ska inte spridas i havet och fiskbestånden vara hållbara. Vårt rena dricksvatten ska ha ökat skydd.

Socialdemokraterna vill:

• Att kraftfulla åtgärder mot övergödning genomförs
  • Förbjuda mikroplaster i kosmetika och minskad plastanvändning
  • Fortsätta insatser mot överfiske och satsa på fiskodling
  • Ha fler marina reservat som skyddar haven och fisket och att områden fria från bottentrålning skapas.
Portrait of representative gruppledare och ordförande Miljö- och jordbruksutskottet Matilda Ernkrans

Håller du med?

Rent hav och rent dricksvatten

Ökat kretsloppstänkande med våra näringsämnen och bättre reningen av vårt avloppsvatten kan minska utsläppen av fosfor och kväve i havet. Läckaget från konstgödsel måste minska.

Den stora förekomsten av mikroplatser i havsmiljön är oroande och måste stoppas. Organismer skadas och dessutom knyter partiklarna an till miljögifter som orsakar problem långt upp i näringskedjan. Dumpning av plastskräp från fartyg måste upphöra.

Havens ekosystem är allvarligt hotade. Vi måste fortsätta arbeta för ett hållbart fiske. Känsliga områden ska skyddas från bottentrålning och mindre miljöpåverkande fiskeredskap stimuleras. Fiskodling med höga miljökrav kan skydda vilda bestånd av fisk och skapa jobb i landsbygd.

Dricksvattnet och våra dricksvattentäkter måste få ett starkare lagligt skydd. Vi ska arbeta för att metoder för att rena läkemedelsrester utvecklas och att UV-rening används.

De stora miljöproblemen kräver brett förankrade långsiktiga lösningar. Därför vill vi socialdemokrater samla Sverige för att klara de svenska miljömålen, det är den svenska modellen.

Uppdaterades senast: 29 mars 2017

Det här har vi gjort:

• Ökat anslagen och skapat flera nya marina reservat
  • Förstärkt miljöövervakning av hav- och vatten
  • Förbereder ett förbud mot användning av mikroplaster i kosmetika för att minska påverkan på havsmiljön
  • Tagit initiativ till en global FN-konferens om havsmiljö.